Allvarliga faktafel och obalanserad beskrivning – Filter och journalisten Olle Niklasson bortser från viktiga fakta i artikel om SAMI

2011-03-24 08:00:03

2011-03-24
I senaste numret av Filter (Nr 19, mars/april 2011) publiceras en artikel med rubriken ”Stjärnsmällen”, en artikel om vad som föregick händelserna 2006, när SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) lät sparka och polisanmäla sin tidigare VD. Artikeln innehåller ett antal allvarliga faktafel och ger en obalanserad bild av vad som hände i anslutning till denna skandal, något som Olle Niklasson och Filter valt att bortse från trots påpekanden.

Det var i september 2006 som SAMI:s styrelse lät sparka sin dåvarande VD och senare även lät polisanmäla densamme. Bland annat hävdade SAMI:s styrelse att han agerat trolöst mot huvudman.  Förundersökning hos Ekobrottsmyndigheten pågår och den sparkade VD:n är delgiven misstanke om grov trolöshet mot huvudman.

– Vi på SAMI tycker att det är bra att det blir ännu mer känt vad vår tidigare VD utsatte organisationen för. Däremot har Olle Niklasson och tidningen Filter valt att bortse från viktiga fakta, säger SAMI:s VD, Stefan Lagrell.

Nedan följer några av de faktafel och tendensiösa påståenden som återfinns i artikeln:

Bortser från kraftigt ökade utbetalningar:

• I artikeln påstås felaktigt att rättighetshavarna de senaste tio åren fått dela på mellan 100 och 150 Mkr per år. Rätt är att under åren 2000-2006 låg utbetalningarna på mellan 40 och 60 Mkr. Sedan 2006 har de ökat markant, mellan 2007 och 2010 ligger de på mellan 74 Mkr och 100 Mkr.

Felaktiga ekonomiska uppgifter:

• I artikeln påstås det att Nalenpalatset (rätt namn: Nationalpalatset) belånades med 15 Mkr årligen 2000-2004. Rätt är att belåningen ökade med i snitt 9,5 Mkr per år under denna period.
  • Felaktigt påstås att SAMI kräver tillbaka pengar från Göteborgs kommunala fastighetsbolag.  Rätt är att det är Storan Evenemang & Konferens AB som kräver tillbaka felaktigt inbetald hyra.

Felaktigt påstående:

• Att SAMI sedan Hans Lindström fick sparken försökt att dölja fakta – tvärtom har SAMI kontinuerligt informerat de anslutna om de felaktigheter som gjordes av den sparkade VD:n.
  • I artikeln påstås bland annat att man på SAMI:s kontor köpt papperskorgar som kostade 8 000 kr styck. Påståendet har inte någon som helst förankring i verkligheten.
  • Att det rått en bitter fiendskap mellan förbunden sedan SYMF bröt sig ur Musikerförbundet. Enligt SAMI:s styrelseordförande Jan Granvik pågick striden fram till 2006, men upphörde efter att VD:n fått sparken. Något som Jan Granvik också påpekat för Olle Niklasson.

För ytterligare information kontakta:

Stefan Lagrell, VD: 08-453 34 70
Martin Elford, Marknads- och informationschef: 08-453 34 76

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Vi gör detta utan eget vinstintresse. SAMI har över 24 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en skivinspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt. Ersättningarna samlas in när musik spelas offentligt – vi har licens med över 40 000 verksamheter i Sverige och bearbetar fortlöpande den svenska marknaden. Läs gärna mer på vår hemsida:
www.sami.se

Årets största utbetalning redan nu – och 10 miljoner mer än förra året!

Septemberutbetalningen skickades den 28 september och SAMI betalade ut nästan 40 miljoner kronor till artister och musiker. Det är drygt 10 miljoner mer än förra årets största utbetalning! Läs mer ››