Meny

Johanna Westberg, Key Account Manager på SAMI, rapporterar från de första mässorna SAMI deltagit på sen 2019.

Efter två långa år av enbart digitala kundkontakter har vi under våren äntligen fått komma ut och träffa både nya och gamla kunder och sprida kunskap om SAMI igen. Tillsammans med Stim har vi ställt ut på två branschmässor, Gastro Nord 5-7 april och Retail TECH 20-21 april. Att vi gör mässor tillsammans uppskattas av besökarna eftersom den som spelar musik i sin verksamhet behöver få kontakt med både SAMI och Stim, och för att göra det här med upphovsrätt, licenser och avtal så smidigt och effektivt som möjligt. 

När man har avtal på plats med SAMI och Stim har man rätt att spela musik från hela världen. Det är en oändlig guldgruva att plocka ur för att skapa en ljudmiljö som kunder, anställda och varumärke mår bra av. För att inspirera till att göra medvetna musikval ställde vi frågan ”Hur låter ditt varumärke?” till besökarna. Besökare kunde klicka sig igenom ett verktyg, skapat av musikleverantören Baked, som innehöll frågor som slutligen utmynnade i en skräddarsydd spellista anpassat efter besökarens varumärke. Ett roligt inslag som lockade både till skratt och idéer kring musikens positiva eller negativa påverkan ute i restauranger och butiker, beroende på kvalitet och hur väl musiken speglar varumärket. Att betala till SAMI och Stim så musikskaparna får betalt för sitt jobb och därtill välja rätt musik till sitt varumärke är att maxa sin musikinvestering – en investering som alla tjänar på.