Meny
    sami.se » Nyhet »
  • De är nominerade till SAMI:s musikpris Guldnoten 2022

Fram till den 31 januari kunde allmänheten nominera verksamheter som de tycker förtjänar att vinna Guldnoten 2022.

– Nu har vi gått igenom alla fantastiska nomineringar. Det har varit oerhört spännande att få höra hur olika verksamheter använder musik på kreativa och strategiska sätt för att stärka sitt varumärke och skapa trivsel för både kunder och personal. Något som dessutom stöttar artister och musiker, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.

Restaurangkedjan Pinchos vill skapa en minnesvärd upplevelse för både gäster och personal genom en genomtänkt musikprofil som matchar restaurangens mystiska och lekfulla atmosfär. Här spelas kurerade spellistor skapade av musikleverantören Music in Brands, med allt ifrån bossa nova till kända covers.

– Vi är både glada och stolta över att ha blivit nominerade till Guldnoten, det är en ära och en bekräftelse på att vår musikupplevelse är unik och värdefull för våra gäster, säger Håkan Tiderman Creative Director på Pinchos.

På Shelta i Göteborg spelas musik som speglar streetfashionbutikens tolkning av de varumärken som finns till försäljning. Här står 90-talets hiphop i centrum, men musikgenrer så som 70- och 80-tals soul och jazz hörs också i högtalarna. Att musiken är en central del av verksamheten vittnar också Sheltas egna musikaliska koncept om. Under Shelta Boombox Session uppträder DJ:s och artister i lokalen, på skivbolaget Shelta Records produceras svensk hiphop på vinyl, och Shelta Radio består av personalens egna spellistor.

– Det är superkul att vi har blivit nominerade till Guldnoten! Det är motiverande att människor uppskattar vårt arbete och det vi brinner för. Vi hoppas att nomineringen kan väcka intresse hos fler potentiella medarbetare och bidra till att utveckla fler musikaliska koncept som stärker vårt varumärke och huvudsakliga verksamhet.  Vi hoppas också att det här leder till att vi kan jobba vidare med att skapa ett community, säger Sheltas grundare André Schierenbeck.

På Icehotel i Jukkasjärvi har man tagit hjälp av musikleverantören Baked för att anpassa musiken efter säsong, olika miljöer på hotellet och tidpunkter på dygnet. Musiken som spelas stärker Icehotels varumärke och bidrar till att gästerna får en unik helhetsupplevelse.

– Med Bakeds kreativa filter på våra spellistor blir vår destination en helhetsupplevelse. Vi vill att samtliga sinnen ska kunna väckas hos oss. När gästerna befinner sig i naturen omges de av ljudet av snabba hundtassar och medar i snön, sprakande norrsken eller den totala tystnad som också finns här. I våra restauranger, i loungen och i lobbyn bidrar musiken till att förstärka mystiken och den konstnärliga upplevelsen av Icehotel, säger Therese Andersson Commercial Director på Icehotel.

Vinnaren av Guldnoten 2022 utses i mars 2023.

 

För mer information om Guldnoten 2022
Ann Rosenberg, Head of Sales & Marketing på SAMI: 08-453 34 14, ann.rosenberg@sami.se