Meny
    sami.se » Nyhet »
  • Vilken musik ger mest ”pang för pengarna”?

Johanna Westberg, Key Account Manager på SAMI

I snart 20 år har jag försvarat upphovsrätten och artisternas och musikernas rätt till ersättning när deras musik används i offentliga sammanhang. De många åren har tränat mig i att förklara för företagare vad det kostar och kanske framför allt varför det kostar att spela musik i sin verksamhet.  

På sätt och vis var nog uppgiften enklare när jag började på SAMI. Antingen spelade man bakgrundsmusik, radio eller tv i sin butik exempelvis, och skulle då också betala SAMI-avgift. Eller så hade man ingen musik i sin lokal alls och det var helt tyst. Å andra sidan var kunskapen lägre gällande vilka skyldigheter man har som företagare gentemot musikskapare, och kännedomen om SAMI:s existens var det också lite si och så med. Idag upplever jag och mina kollegor att det finns en större förståelse för SAMI:s verksamhet. Det har skett en förflyttning på marknaden där fler insett att musik är viktig för kundupplevelsen, att den kan stärka varumärket och driva försäljning. Rätt musik på rätt plats ger utdelning, vilket många undersökningar och forskningsrapporter också visar. 

Idag handlar det alltså inte bara om ifall man ska välja att spela musik eller inte. Det krävs mer av företagarna som nu behöver hitta en streamingtjänst som är godkänd för företag, kanske jämföra erbjudanden från olika musikleverantörer, och sedan förstå skillnaden i olika produkter och priser, varför det kostar som det gör och vad man egentligen betalar för.  

Det är en del att ta ställning till, men att ta hjälp i den här frågan kan göra att du får större effekt av musiken. En musikleverantör kan skapa spellistor anpassade efter ditt varumärke, så kallad ”brand fit”, och kan schemalägga olika listor efter hur dina kundflöden ser ut över dagen, anpassa efter säsonger eller högtider, och så vidare.  

När man pratar om hur man kan få ut så mycket som möjligt av sin musikinvestering är ändå den viktigaste faktorn att musiken är skyddad – spela riktig musik. Den som har musikavtal med SAMI har tillgång till musik från hela världen och alla epoker, där varje årtionde har sitt eget karaktäristiska sound, låtar och artister vi känner igen och kanske det viktigaste av allt – en oändlig repertoar utan begränsningar. Till skillnad från den begränsade katalog som kommer med så kallad olicensierad eller friköpt musik, ger SAMI:s repertoar en outtömlig potential att skapa ett eget, autentiskt sound som väcker känslor och skapar en skön kundupplevelse. De anställda får variation och igenkänning i spellistorna, vilket är en förutsättning för att bakgrundsmusiken ska ge och inte ta energi.  

Det finns inga gränser för hur långt ni kan nå om ni låter kreativiteten flöda och bakgrundsmusiken blir en del av verksamhetens strategi och marknadsföring. Samtidigt betalar ni, genom SAMI och Stim, till de som skapat musiken och återinvesterar därmed i det svenska musikundret och en hållbar bransch. Där, har ni absolut mest pang för pengarna! 

Johanna Westberg, Key Account Manager på SAMI