Meny
    sami.se » Nyhet »
  • Nyinstiftade Guldnoten hyllar verksamheter med kreativ musikanvändning

Rätt musik i rätt verksamhet kan stärka varumärket, öka försäljningen, och skapa trivsel för både personal och kunder. Med det nya priset Guldnoten vill SAMI, Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, hylla de verksamheter som använder musik på ett nytänkande och engagerande sätt i sina lokaler.

– De senaste åren har allt fler verksamheter insett vilken skillnad musiken i en lokal kan göra. Idag är det många företag och organisationer som använder musik på kreativa och strategiska sätt för att öka försäljningen och förhöja upplevelsen för både kunder och personal. Vi vill hylla dem som ligger i framkant av den utvecklingen, säger Ann Rosenberg, försäljningschef på SAMI.

SAMI har musikavtal med cirka 36 000 verksamheter som spelar musik i offentlig miljö, varav samtliga har chans att kamma hem Guldnoten. Bland dessa hittar vi allt från frisörsalonger och gym till restauranger och matbutiker. Att de har ett musikavtal med SAMI innebär att de betalar upphovsrättslig ersättning till artister och musiker för musiken som spelas i deras lokaler. För SAMI:s närmare 50 000 medlemmar är ersättningarna för spelad musik i offentlig miljö betydelsefull.

– Verksamheter som har avtal med oss bidrar i allra högsta grad till ett mer hållbart musiksverige. Ersättningen vi får in är oerhört viktig för våra medlemmar, speciellt när möjligheterna att spela och uppträda live har varit hårt begränsade i snart två år, säger Ann Rosenberg.

Fram till den 4 februari kan allmänheten nominera de verksamheter som man anser bör vinna Guldnoten 2021 på SAMI:s hemsida sami.se/guldnoten. Vinnaren utses av SAMI och presenteras i slutet av februari.