Meny

Bella Boo: “Det vi artister gör är skyddat, speciellt och unikt”

Den kommunala musikskolan, Studio Barnhus och svenska musikrättighetsorganisationer som SAMI. Så sammanfattar Bella Boo, internationellt framgångsrik dj och producent, vad som varit viktigast för hennes musikaliska karriär.

Foto: Nils Emil

Jag gör ganska drömmig musik, jag vill gärna att den ska kännas som en verklighetsflykt

Som för så många andra framgångsrika svenska musiker började Bella Boos musikkarriär på den kommunala musikskolan, i hennes fall med piano och cello. Kärleken till den elektroniska musiken väcktes när hon började gå på klubb.

– Jag började dj:a och insåg att de dj:s jag såg upp till gjorde sin egen musik, så då såg jag till att lära mig programmen för att producera. Sedan satt jag där och knåpade för mig själv, säger hon.

Vägen till att bli heltidsmusiker var inte spikrak, men efter år av dubbelarbete och pluggande kom den första EP:n Music Playing.

– Jag var överlycklig bara för att ha gjort klart en enda låt. Jag kan längta tillbaka till hur fritt det kändes då, och försöker hitta tillbaka till den naiviteten, den konstnärliga direktheten. Det är kärnan i mitt sound, säger hon.

Foto: Erik Pousette

SAMI ger mig en känsla av trygghet och tillhörighet

Det var också strax efter släppet av den första remixen som en musikerkompis tipsade henne om att bli medlem i SAMI.

– Det ger mig en känsla av tillhörighet som musiker att det finns en organisation som bryr sig om vårt hantverk. För det stöter jag på hela tiden i olika uppdrag – att det inte riktigt finns någon förståelse eller kunskap om att det vi gör är skyddat, speciellt och unikt. Bara att SAMI finns ger en betryggande och stöttande känsla, säger hon.

Bella Boos musik beskrivs ofta som mångfacetterad, som house med influenser från genrer som afrobeats och dancehall. Själv beskriver hon sig som genrebefriad.

– Att beskriva sin egen musik är det svåraste som finns, men om jag måste gör jag det helst med en känsla. Jag gör ganska drömmig musik, jag vill gärna att den ska kännas som en verklighetsflykt. Jag försöker undvika mörkret. Det behöver jag liksom inte mer av i mitt liv.

 

Jag vill fortsätta att släppa musik så länge jag lever

Den senaste EP:n Looney Talks beskriver hon som ett avsteg från hennes typiska sound. En utmaning till henne själv att skapa något lite mindre drömmigt, mer anpassat för klubben, som gick att använda när hon dj:ar. Looney, vansinne, blev temat.

– Jag tycker om att jobba med ord, och en bit in i processen kände jag att jag behövde en uppmaning till mig själv att släppa kanten lite. Det blev ordet looney, vansinne. Det är ett sådant vackert ord, vansinne.

När Bella Boo ska lista musikaliska förebilder kommer Studio Barnhus först. Det var där hon gav ut sin andra EP Fire, och att bli en del av Studio Barnhus beskriver hon som att “komma hem” till en miljö av musikalisk lekfullhet och en uppmuntran att bryta regler. Ett större fokus på känsla än perfektion.

– De producenter inom elektronisk musik som betytt mest för mig är de vars utveckling jag har fått följa med i, och det tänkte jag tidigt att jag ville ha med mig. Att inte bara vänta på att göra den perfekta låten eller EP:n utan att fortsätta att släppa musik så länge jag lever. Och förhoppningsvis lämna efter mig en katalog där man kan följa min utveckling.

 

”Scenkonst skiljer sig från att skriva för klubben eller hemmet. Jag måste sätta mig in i någon annans vision och samtidigt behålla mig själv.”

Just nu turnerar Riksteatern med musik specialskriven av Bella Boo. Föreställningen heter Lead Us och beskrivs som en “dansritual med klubbkänsla om gemenskap, tillit och djup vänskap”.

– Jag vill gärna jobba mer med scenkonst. Det skiljer sig från att skriva för klubben eller hemmet för att jag måste sätta mig in i någon annans vision och samtidigt behålla mig själv. Men det är också likt, på det sättet att dramaturgin blir så central. Så är det när man dj:ar också.

Hemma lyssnar Bella Boo huvudsakligen på jazz, som ethiojazz-giganten Mulatu Astatke, pianisten Ahmad Jamal och jazzharpisten Nala Sinephro. Och även om hon arbetar elektroniskt tar hon ofta in både akustiska instrument och röster i sin egen produktion. Hon har gjort remixer på artister som Olivia Lobato, Babeheaven och Aluna, och jazztrumpetearen Nils Janson finns med i flera av hennes låtar. Han är med på hennes nästa album också, som Bella Boo just nu är mitt i skapandet av.

– Vi siktar på släpp i september. Det kommer att vara motsatsen mot vansinnet i Looney Tunes. Det här albumet blir en stor kram och en tröst.