Meny

Boerd utforskar gränslandet mellan klassiskt och elektroniskt med nyfikenhet som kompass

Bakom artistnamnet Boerd står Bård Ericson, musikern och producenten vars musikaliska resa innehåller utforskandet av nya instrument, ljudbilder och musikaliska världar. För SAMI berättar han om det första plinget på pianot, musikskapandet i hans gameboy och hur han har lyckats skapa en karriär inom musiken i mötet mellan de klassiska och elektroniska tonerna 

Foto: Erik Pousette

Min rekommendation till nya artister och musiker är att våga utforska och blanda genrer. Många missar mycket när de fastnar i ett fack under hela sin karriär.

I dag är han den mångfasetterade musiktalangen med ett ben i den klassiska musikscenen och ett i den elektroniska. Sedan examen från Kungliga Musikhögskolan 2015 har Bård Ericson arbetat som basist hos Kungliga Operan, Kungliga Filharmonikerna och Radiosymfonikerna, samt spelat kontrabas för artister som Laleh, First Aid Kit och Veronica Maggio. Samtidigt har han skapat framåtblickande elektronisk popmusik under artistnamnet Boerd. När SAMI träffar honom berättar han om hur hans resa tog fart. 

– Jag var väldigt liten när jag började dra mig till de musikaliska instrumenten. Drivkraften var nog en nyfikenhet och en vilja att uppleva ljudskapandet. Ett tidigt minne är när jag för första gången spelade piano hos min kusins familj som fyraåring. Min mamma märkte av mitt växande musikintresse redan då, så hon signade upp mig på lektioner direkt. Så småningom blev kontrabasen mitt huvudinstrument, berättar Bård. 

Foto: Erik Pousette

Det markerar startpunkten i en lång resa av kreativt utforskande i Bårds eget musikskapande. Han inhandlade sin första skiva med julklappspengar som femåring. Det blev Beatles kända album ”Abbey Road”. 

– Jag fick den faktiskt rekommenderad av en annan pojke på förskolan. Sedan fortsatte jag lyssna på både på Beatles och Beach Boys, som kom att bli mina favoritband under den här tiden. 

Som barn tog han kontrabaslektioner på Kulturskolan och i tonåren började han fascineras av elektronisk musik. Det som väckte intresset var genren “chiptune”, gjort på gamla datorer och spelkonsoler från 80-talet. Som 15-åring fick Bård tag på ett exemplar av Little Sound DJ, ett musikprogram till Nintendo Gameboy. 

– Det var ett väldigt primitivt gränssnitt på en pytteliten skärm. Ett omständigt sätt att skapa musik på, men väldigt roligt. Ibland kan begränsningar gynna kreativiteten, skrattar han. 

Efter musikstudierna på Kungliga Musikhögskolan började Bård arbeta professionellt som musiker och spelade kontrabas på en rad låtar inom olika genrer.  

– Det var då jag fick nys om SAMI. Som musiker spelar jag ofta och gärna stråk på låtar, och det är tack vare SAMI som jag får ersättning. Det är också tacksamt att någon samlar ihop allt man gör när man som jag har många bollar i luften. 

På sitt cv har Bård en rad imponerande erfarenheter. Hans arbete som kontrabasist i bland annat Kungliga Operan och Kungliga Filhamonikerna menar han haft en stor inverkan även på hans elektroniska musik, där man ibland hör spår av den klassiska bakgrunden. 

– Det kan till exempel ta sig uttryck genom valet av harmoniska element och instrumentationer, då jag ofta har mycket piano och stråkar i musiken jag skapar. Det är några av de subtila klassiska inslagen som har blivit signifikanta för min musikstil.

Lyssna på Boerd här:

Än idag drivs Bård av nyfikenhet och utforskande, och det är tack vare de ledorden som han har lyckats åstadkomma en imponerande och högst inspirerad låtkatalog. Där möts vitt skilda genrer i ett härligt otippat hopkok, som klassisk musik, elektropop och hiphop. Bårds olika musikstilar var länge separerade från varandra, men har på senare tid kommit att närma sig varandra allt mer. 

– Min rekommendation till nya artister och musiker är att våga utforska och blanda genrer. Många missar mycket när de fastnar i ett fack under hela sin karriär. När jag gör samarbeten med andra artister blir jag ibland friare och vågar göra musik utanför mitt vanliga ”Boerd”-sound. Ibland blir det mycket smörigare eller mer mainstream än vanligt, och det är helt okej.  

Nytt för i år är att Boerd under mars månad för första gången någonsin släppte en hel EP med en annan musiker, nämligen det prisade projektet ”Griot” tillsammans med afrogrungeartisten Paul ”Boko Yout” Adamah.  

– Jag och Paul träffades när vi hade replokal i samma studiokomplex. Vi lärde känna varandra och jag hoppade in i hans band för att spela elbas på olika livespelningar. Det var då idéen om att göra musik tillsammans föddes.  

Ganska snabbt märkte de hur kul det vara att föra samman deras olika erfarenheter, intressen och inspiration i musiken, och det tog inte lång tid innan de hittade ett gemensamt och unikt sound som kändes rätt. Den 19 april släppte dessutom Boerd en låt med artisten DJ Haydn, en remix på en låt skapad av Erika Sirola, som han sett fram emot att dela med publiken.

Innan intervjuns tar slut funderar Bård kring hur hans karriär sett ut hittills och om den skulle kunna tonsättas med en låt.  

– Jag fuskar lite och väljer en hel symfoni – Mahler Symfoni nr 2. Den är lång, vacker och berör både liv och död. Om min karriär blir lika fulländad som den vore jag nöjd, avslutar Bård.