Meny

”En crash-course i att inte ta fel beslut”

På utbildningen FRAMÅT, som drivs av Adam Taal, lär sig eleverna allt det tråkiga, men ack så viktiga, med musikbranschen. Naturligtvis är upphovsrätt – och därmed SAMI:s verksamhet – en obligatorisk del.

OM FRAMÅT 

》En utbildning i musikentreprenörskap som ger ungdomar chansen att lära sig olika delar av musikbranschen.
》Under hösten 2018 tog de första 15 eleverna examen.
》Utbildningen har utökats, under våren blir det fler klasser och till hösten planeras distansutbildningar för elever utanför Stockholm.

Att lyckas i musikbranschen handlar, som bekant, inte bara om talang. Hur bra du än sjunger, spelar, komponerar eller producerar finns det tonvis med andra saker du måste kunna. Skriva kontrakt, förhandla, fakturera. Fallgroparna är många och risken att bli blåst och utnyttjad är ständigt närvarande.

På utbildningen FRAMÅT får unga artister, låtskrivare och producenter möjligheten att lära sig att manövrera i den här besvärliga terrängen.

Eller som Adam Taal, kanske mer känd som Adam Tensta, beskriver det:

– En crash-course i att inte ta fel beslut.

Det började som en utbildning för ungdomar från Järvaområdet i Stockholm. Men nu, redan efter ett och ett halvt år, tar man in elever från hela Stockholm. De sextio platserna fylldes på nolltid. Siktet är inställt på att starta en distansutbildning i framtiden, för att kunna ta in elever från hela Sverige.

Alla begrepp är rätt svåra att hålla koll på när man är ny i branschen.

Så vad lär de sig?

– Under första terminen – som är mer teoretiskt lagd – så lär de sig allt från hur man effektiviserar sin personliga process för att underlätta sin arbetsbörda till hur man jobbar med sitt varumärke och hur man läser och upprättar kontrakt. Alla begrepp är rätt svåra att hålla koll på när man är ny i branschen, säger Adam.

– I termin två ingår det att de får anordna, driva, marknadsföra och helt styra sin egen avslutningskonsert. Den hade vi i december förra året, och det gick svinbra.

Upphovsrätt är naturligtvis en av frågorna som avhandlas på FRAMÅT. Få frågor är lika viktiga för aspirerande DJ:s, låtskrivare, producenter och artister. Hur ser man till att säkra sina pengar och vem har rätt till vad? På FRAMÅT börjar de från början.

– Många vet inte något alls. Några har kommit lite längre och de vet lite mer. Men rent generellt kan jag säga att de vet rätt lite om upphovsrätt. Man får förklara vad ordet betyder.

Vad har du för egna erfarenheter av SAMI?

– Jag har haft approachen att försöka ha koll på grejer men samtidigt inte förlita mig för mycket på bara den inkomstkällan. Jag har fokuserat på att göra pengar på annat håll.

– Det har inte varit några stängda dörrar eller så, det har bara varit att jag inte haft dem som fokus.

Men för någon som mig, som hade fått nej på nej på nej och fått dörrar stängda i ansiktet i flera år, så var det en befrielse. Att kunna nå en publik utan att skivbolag.

Faktum är att när SAMI var på FRAMÅT för att föreläsa om sin verksamhet och upphovsrätt, visade det sig att han själv hade en hel del listor som inte skickats in.

– När SAMI kom och föreläste så loggade jag in för första gången på länge och gick igenom mina listor. Då såg jag att jag behövde uppdatera en del, samt lägga till mycket som jag gjort sedan sist jag skickade in listor.

– Det kändes såklart lite dumt, att jag som i regel har koll på saker, hade missat detta. Men jag tror att det är jättevanligt att artister missar att skicka in sina listor för att de tror att någon annan kommer göra det åt dem. Jag tror även att det finns många som inte har koll på vad SAMI eller Stim faktiskt står till tjänst med.

När Adam Taal slog igenom som Adam Tensta, med albumet ”It’s a Tensta thing” 2007, såg musikbranschen helt annorlunda ut. Spotify var knappt en glimt i Daniel Eks ögonvrå, och skivbolagens stora nemesis var fortfarande The Pirate Bay och andra nedladdningssajter.

– De älskade att beskriva sig själva som en bransch i kris, att de skulle gå i konkurs när som helst. Men för någon som mig, som hade fått nej på nej på nej och fått dörrar stängda i ansiktet i flera år, så var det en befrielse. Att kunna nå en publik utan att skivbolag.

Så hur ser du på skivbolagsbranschens framtid?

– Skivbolagen finns kvar, eftersom de har kataloger. Publishingdelen kommer att vara kvar. Sen kommer kanske skivbolagsdelen att jämnas ut. Det känns som att det finns fler alternativ nu för artister att kunna säga nej, och gå den lite längre vägen.