Meny

God Jul och Gott Nytt År!

Vi på SAMI vill hälsa dig en god jul och ett riktigt gott nytt år med ett julkort signerat en av våra medlemmar! Årets julkortsillustratör heter Niklas Sundin, gitarrist och tidigare medlem i metalbandet Dark Tranquillity. När Niklas inte illustrerar julkort gör han experimentell musik och arbetar som illustratör. Vi passade på att ställa några frågor till Niklas.

Foto: Frank Schwichtenberg

Berätta om dig själv och din karriär!

– Jag är i grunden gitarrist och var en av originalmedlemmarna i Dark Tranquillity, som vann en Grammis i hårdrockskategorin för sin senaste skiva ”Moment”. Bandet var min huvudsyssla i många år, men i samband med att jag blev pappa häromåret valde jag att hoppa av eftersom jag ändå var ganska trött på turnerandet och inte ville vara borta flera månader om året.

Sedan dess har jag främst sysslat med mer experimentell musik och har släppt två skivor och en EP med projektet Mitochondrial Sun. Jag har även ett samarbete med en italiensk sångare och multiinstrumentalist, och vi kommer att släppa vår debutskiva under namnet Time and the Hunter nästa år. Utöver det har jag börjat att skriva metallåtar igen, men tid är alltid en bristvara. Förutom musicerandet jobbar jag som illustratör och animatör.

 

Du har tidigare spelat i metalband och håller nu på med elektronisk musik, vilka skillnader och likheter upplever du med att göra musik i olika genres?

– Det finns många likheter. En bra melodi eller ackordföljd står sig oavsett i vilken genre den framförs och vilka instrument som är inblandade, så själva kärnan i låtskrivandet är ganska snarlikt.

Skillnaderna är att allt är friare med elektronisk musik, på gott och ont. Man kan ha en grundidé till en låt och inom några minuter ha förvandlat den till något helt annat genom att byta ut virtuella instrument och arbeta med själva ljuden på ett stämningsskapande sätt. Det är lättare att arbeta mer konceptuellt eftersom man inte är begränsad till specifika ljud; om det passar uttrycket att lägga på dist på en samplad blockflöjt och sedan pitcha ner den tre oktaver så är det bara att köra.

Inom metal är det snävare ramar, men det finns något rent och fokuserat i att skriva musik där varje instrument har sin givna roll och man har en lång tradition att förhålla sig till. Begränsningarna blir till något positivt, men även där är det viktigt att grunderna sitter; om ett riff inte låter bra när det spelas på en ensam gitarr så finns det ingen anledning att bygga ett större arrangemang runt det.

 

Vad är inspirationen till ditt julkort?

– Jag har inte uppfunnit hjulet utan gjort en klassisk tomteillustration där huvudfiguren kommer åkande i sin släde, omgiven av musik – som ju är en gåva så viktig som någon. För att ge en mer uppdaterad känsla så har tomten sällskap av en iPhone-pingvin som glatt sjunger med.

 

Vad har du för relation till SAMI?

– När vi spelade in vår första skiva så var det någon klok person i studion som tipsade om att rapportera inspelningen till SAMI, vi hade givetvis ingen aning om hur branschen fungerade, och sedan dess har vi varit anslutna. Allt har flutit på hur smidigt som helst, och de få gånger som vi har undrat över något så har vi fått hjälp från SAMI direkt.

 

Vilken koppling har musik till ditt julfirande?

– Det är svårt att tänka sig en jul utan konstant musik i bakgrunden. ”Nightmare Before Christmas”-soundtracket är en given favorit.