Meny

God mat, riktig musik och stora framtidsplaner

Efter en lång karriär på så vitt skilda ställen som Pripps och Nationalmuseum, bestämde sig Paula Röhss för att starta eget tillsammans med två medgrundare. Resultatet är Woki, en restaurangkedja som gör det enklare att äta god, fräsch och prisvärd asiatisk mat. Snabbt. Och där musiken är viktig del för att bygga Wokis identitet.

Paula Röhss

För att bäst spegla Wokis identitet som urban, modern, asiatisk restaurang, spelar man oftast topplistor från länderna man inspirerats av.

– Ofta blir det topplistor från Singapore, där det ofta är en mix av internationell och asiatisk musik. Vi samarbetar med företaget Soundtrack Your Brand.

Paula Röhss berättar att Woki försöker leva upp till tre ledord i allt de gör: snabbt, enkelt och tryggt. Snabbt och enkelt talar för sig själva – men ”tryggt” kan fyllas med en rad olika betydelser.

Till exempel är samtliga restauranger kontantfria, vilket är tryggt för de anställda. Det innebär t.ex. också att Wokis rätter är gjorda på hållbara råvaror , och att Woki listar alla allergener i rätterna.

– Men det betyder också att vi bara spelar schysst, riktig musik i våra restauranger. Att artister och upphovsmän får ersättning för sitt arbete, säger Paula Röhss.

Det ska låta som det gör i moderna restauranger i Bangkok, Singapore eller Hanoi idag

Hur låter en typisk Woki-låt?
– Den är – precis som Woki – urban och modern. Det är många av låtarna som ligger på de svenska Spotify-topplistorna som också ligger på Singapores topplista. Det ska låta som det gör i moderna restauranger i Bangkok, Singapore eller Hanoi idag.

Upprinnelsen till Woki är enkel: Paula Röhss saknade helt enkelt en asiatisk restaurangkedja som serverar varm, god mat – där man som gäst vet att maten är lagad på hållbara råvaror och att personalen har schyssta villkor.

– Man kan tycka att det är en självklarhet, men om inte maten är god, då är det ju ingen vits med en restaurang, säger Paula Röhss.

Och mycket riktigt: bara ett snabbt besök på Wokis hemsida får det faktiskt att vattnas i munnen. Hot Korean Shrimps, Sticky Ribs, Wokiniku Beef, Orange chicken – allt lagat på plats, inspirerat av olika asiatiska mattraditioner. Här finns japanska, koreanska, kinesiska och thailändska influenser.

Än så länge finns Woki bara i Göteborg och Malmö. Men det är bara en tidsfråga innan fler svenskar får pröva deras Swet Ginger Shrimps eller Peanut Chicken.

– Vi har funnits sedan i februari i år, så vi är rätt nystartade. Just nu letar vi fler lämpliga lägen i Skåne och Göteborg, samt i Stockholm. Ambitionen är att växa med minst fem restauranger per år.

Det handlar om att sätta kunden främst – och då är musiken väldigt viktig

Du har tidigare arbetat på Pripps och Nationalmuseum. Är det inte en väldig skillnad i tempo jämfört med restaurangbranschen?

– Ja, restaurangbranschen är helt ny för mig. Men skillnaden är mindre än vad man kan tro. Det handlar hela tiden om kundens behov. Och så måste man jobba mycket. På Nationalmuseum handlade det om att ge besökarna en upplevelse – på Woki handlar det om att ge dem annan upplevelse. Men det handlar hela tiden om att sätta kunden främst – och då är musiken väldigt viktig.

– Man måste också lära sig att vissa saker tar tid och andra saker måste ske snabbt. Att utveckla rätterna till exempel, det måste ta tid. Men att servera gästerna, det ska ske snabbt.