Meny

”Jag ville dra en parallell till Gustav III:s dekadenta fester.”

På fredag är det dags för klubben Spotlight att ta över Södra Teatern i Stockholm. Som uppladdning pratade vi med en av kvällens liveakter, Tella Viv.

Det är viktigt att musicerande ses som ett konstnärskap och musiken som något vi vördar och förvaltar.

Ni ska ha release för er nya singel ”Limbo” på Spotlight! Kan ni berätta lite om låten?
– Det är en fortsättning på vårt under world-narrativ som vi började med i ”Bisou Bisou”. Jag ville skriva om ett sorts limbotillstånd efter att jag bakfull varit och besökt Drottningholm för första gången på 20 år. Jag ville dra en parallell till Gustav III:s dekadenta fester. Visste ni att fint folk fick titta på medan kungafamiljen åt middag i sitt hus Confidencen? Bara titta genom fönstret. Det inspirerade texten.

 

Hur ser framtiden ut?
– Under 2020 kommer vi att fortsätta släppa massa musik! I mars kommer nästa singel ”Inky” och vårt debutalbum ”i”. Utöver det kommer ännu fler singlar och musikvideor. 2020 kommer se fler släpp än något annat år i Tella Vivs historia. Samtidigt så har vi redan börjat jobba på nytt material. Förutom gig med band, som det vi ska köra på Spotlight, började vi under 2019 även göra mer nerskalade spelningar som duo. Det ger oss en möjlighet att framföra låtar i friare form och få visa en annan sida av vår musik och vårt konstnärskap. Det blir med största säkerhet fler sådana spelningar i år med.

 

Beskriv en spelning med Tella Viv, vad kan vi förvänta oss på fredag?
– Vi kommer inte att spela ”Shoreline”. Men vi kör alla osläppta singlar från nya skivan tillsammans med våra begåvade live-musiker. Sen ballar det nog ur som det brukar göra. Det kommer bli vår starkaste spelning hittills. Kom i tid så ni inte missar Linae och Dim Out också!

 

Vad är er relation till SAMI?
– Det är svårt för många att tjäna pengar på musik och ofta är det just artisterna och musikerna som har det svårast, så organisationer som SAMI är otroligt viktiga för att kunna hålla musiklivet levande. Om man inte drar in pengar på sin musik begränsas tiden man kan lägga på musiken och då blir det svårare att skapa något genomarbetat med hög kvalitet. Motivationen att anstränga sig för att skapa något med verkshöjd ökar verkligen av att man vet att ens intressen kommer ses efter och att musikaliska verk är något som respekteras och skyddas. Det är viktigt att musicerande ses som ett konstnärskap och musiken som något vi vördar och förvaltar.