Meny

Martin Fröst: “När musik möter minnen skapas vacker konst”

Martin Fröst slog tidigt igenom internationellt som klarinettist och dirigent, och är idag en av de allra främsta i sin genre. På världens största scener utmanar han den traditionella bilden av klassisk musik, och har bland annat bjudit in en konstnär att måla live bredvid honom på scen. Nu berättar Martin om hur allt började, betydelsen av medlemskapet i SAMI och om den egna stiftelsen som ger barn och unga möjlighet att utöva musik.

Klassisk musik var det som skapade frid och spelades mest i hemmet. Och det var genom klassisk musik som jag fann klarinetten.

I slutet på 90-talet fick klarinettisten och dirigenten Martin Fröst sitt internationella genombrott. Musikintresset kom tidigt, redan i fyraårsåldern började han spela fiol och i nioårsåldern fick han upp ögonen för klarinetten.

– Klassisk musik var det som skapade frid och spelades mest i hemmet. Och det var genom klassisk musik som jag fann klarinetten. Men min musikaliska resa tog egentligen fart först när jag började på Musikhögskolan i Stockholm och sedan fortsatte i Tyskland. Det förändrade mitt liv.

Foto: Mats Bäcker

När Martin blickar tillbaka på skolåren minns han ett avgörande ögonblick. En dag ringde hans lärare i Tyskland: ”Ich habe etwas Gutes für dich” – ”Jag har någonting bra för dig”. Martin hade fått rollen som klarinettist i operan ”Råttfångaren i Hameln”. När han därefter vann den internationella musiktävlingen Concours de Genève tog hans internationella karriär fart. Sedan dess har han spelat på de största scenerna för klassisk musik, så som Carnegie Hall i New York och Royal Albert Hall i London.

SAMI som en trygghet och viktig inkomstkälla

Under hela Martins resa har medlemskapet i SAMI funnits med som en trygghet och viktig inkomstkälla. Han menar att det ger honom bättre förutsättningar för att kunna skapa och utöva ny musik.

Lyssna på Martin Fröst här:

– SAMI gör ett fantastiskt jobb. Jag är en av väldigt få instrumentalister i Sverige som har världen som arbetsplats. Eftersom jag spelar så mycket internationellt, och eftersom det oftast dokumenteras och spelas i TV och radio, innebär det en betydande inkomst från SAMI. Ersättningen jag får därifrån skapar ett lugn under de perioder jag inte har så mycket intäkter från livespelningar, vilket i sin tur ger mig möjlighet att skapa och utöva ny musik.

Klarinetten som kalejdoskop

Martins senaste skiva “Night Passages” är en resa genom minnen. En av låtarna handlar om ett minne som befinner sig på gränsen mellan verklighet och fantasi, och som enligt Martin formades innan han föddes och har fortsatt växa sedan dess. Martin jämför minnet med den igenkänning som kan uppstå vid en specifik doft, utan att det går att precisera exakt vilket minne som doften framkallar. Han menar också att det skapas vacker och gripande konst när musiken möter minnen, och beskriver det som ett kalejdoskop för örat.

– Musiken ger liv och får allt att vibrera. Genom klarinetten kan jag tala, forma och skapa. Klarinetten kommunicerar känslor, alltifrån glädje till sorg, på makalösa sätt.

Söker sig utanför ramarna

Bland Martins senaste projekt finns också “Xodus”, ett slags allkonstverk där konstnären Jesper Waldersten målar live till musiken. Föreställningen bygger på 16 verk av klassiska tonsättare som Mozart och Bach, men även samtida kompositörer som Göran Fröst, Martins bror. Med “Xodus” vill Martin uppmärksamma aktuella frågor så som hur människor kan ta sig vidare i livet efter de oroligheter som just nu råder runt om i världen.

– I “Xodus” är det inte så stort avstånd mellan utförare och publik. Jag gillar att vrida koncepten i den konservativa värld klassisk musik befinner sig i. Jag gillar att tänja på gränserna och idén om att inte alltid behöva försvara allt som det redan är.

Att ge tillbaka

Det är inte bara den egna musiken och publiken som engagerar. Med stiftelsen ”Martin Fröst Foundation” vill Martin stötta unga musiker och ge fler barn och unga över hela världen en möjlighet till musikutbildning och tillgång till instrument.

– Stiftelsen riktar sig till regioner som inte har det bra ekonomiskt ställt, vi har bland annat stöttat barn och unga i Kenya och Madagaskar som vill spela musik. För mig är det viktigt att ge tillbaka av det som musiken givit mig.