Meny

Musiken tar gästerna på Texas Longhorn till den amerikanska södern

När man kommer in i Texas Longhorns restauranger möts man av doften av revbensspjäll som kokat i timmar, en rustik och inbjudande inredning och toner av blues och country. Familjen bakom det svenskägda företaget har sina rötter i den amerikanska södern, och visionen med restaurangen är tydlig: det ska kännas som att komma hem till Texas. För att uppnå det har musiken visat sig vara avgörande – och kan komma att få en allt större roll i framtiden.  

Tommy Wright, vd Texas Longhorn

Kocken Philip Huntzinger kom till Sverige från USA på 1980-talet för att jobba åt några av de just då hetaste nattklubbarna i Stockholm, som ville börja servera amerikansk mat. Vad som skulle bli en kort vistelse blev en permanent flytt över Atlanten, och 1994 grundade Philip sin första egna restaurang på Södermalm i Stockholm – Texas Longhorn. Idag är Texas Longhorn en franchisekedja med 35 restauranger på olika platser runt om i Sverige. Sedan ett par månader tillbaka har Philips systerson Tommy Wright tagit över ansvaret för familjeverksamheten. Även han är kock, uppvuxen i den amerikanska södern och sedan 17 år boende i Sverige.  

– En stor del av kulturen i Texas är att människor med olika bakgrund möts ute och äter barbeque, högrev eller långkok och delar historier med varandra. Musiken är alltid närvarande, kanske sitter det en trubadur och spelar i hörnet. Om historierna är sanna eller inte spelar inte så stor roll, så länge de är roliga. Det är sådana vi är, loud and proud, säger Tommy Wright, vd för Texas Longhorn. 

 

Han fortsätter att berätta om morbroderns drivkraft till att öppna Texas Longhorn:  

– När Philip hade varit i Sverige ett par år saknade han maten och kulturen hemifrån. Det var så uppdelat i Stockholm, strikta skillnader mellan olika stadsdelar. Köttet bestod mest av oxfilé, entrecôte och ryggbiff, om det inte var malet till köttfärslimpa eller köttbullar. Philip saknade helt enkelt Texas, och grundade Texas Longhorn med en idé om att det skulle kännas som att komma hem igen. Den visionen arbetar vi fortfarande efter. Jag vill inte gå in på en Texasrestaurang, jag vill bli transporterad till Texas.  

Friköpt musik förstörde hela upplevelsen av restaurangerna, för både gäster och personal. Texas är känt för sin musik, därför behövs det riktig musik för att få rätt stämning.

Det verkar du inte ensam om att vilja bli, med tanke på att ni har hela 35 restauranger idag. Vad tror du har bidragit till er framgång? 

– Vi har ett konstant fokus på kvalitet. Vi byter inte leverantörer hur som helst bara för att få lägre kostnader, kvaliteten kommer alltid först. Till exempel serverar vi bara svenskt kött. Vår service är också utmärkt, personalen har en southern hospitality. Våra gäster får komma som de vill, de ska känna sig hemma oavsett vilka de är och var de kommer ifrån. Sedan tror jag en stor del av framgången ligger i att vi är genuina och autentiska, att vi faktiskt har rötter i Texas.  

Så här låter det på Texas Longhorn om du besöker dom på dagen…

 

…och så här kan det låta som du besöker Texas Longhorn på kvällen:

Berätta lite om musiken på Texas Longhorn. Vad spelar ni för något?

– Musiken är en integrerad del av upplevelsen. Den är jätteviktig för känslan att transporteras till Texas, där livemusik nästan alltid finns i bakgrunden. Vi använder faktiskt min privata spellista med över 40 timmar blues, country, southern rock och trubadurer från Texas. Den uppdaterar vi från huvudkontoret ganska ofta och spelar på alla restauranger. På fredagar och lördagar kör vi lite mer upbeat, och på måndagar och tisdagar blir det lite lugnare musik.

 

Ni hade ett musikavtal med SAMI i flera år, därefter testade ni friköpt musik ett tag innan ni valde att ansluta er till SAMI igen. Hur var det att spela friköpt musik?

– Det förstörde hela upplevelsen av restaurangerna, för både gäster och personal. Texas är känt för sin musik, därför behövs det riktig musik för att få rätt stämning. Det var ett pilotprojekt av några av våra franchisetagare att använda friköpt musik för att spara pengar, men vi insåg snabbt att det inte fungerande. Så det tog inte lång tid innan vi beslutade oss för att införa ett centralavtal som gör att alla franchisetagare är anslutna till SAMI och Stim och därmed kan spela riktig musik. Eftersom musiken är så viktig för att skapa den känsla vi vill ha på våra restauranger, känns det också viktigt att vi stöttar artister och musiker genom avtalen.  

 

På vilket sätt menar du att den friköpta musiken förstörde för er personal? 

– De lämnade en hel del klagomål till oss på huvudkontoret, skrattar Tommy. De klagade på att allt lät likadant och saknade känsla. Vilket jag förstår, det är ju inte riktig musik! Personalen vill såklart ha musik som matchar vad de gör – de vill också känna att de transporteras till Texas.  

 

Har ni några tankar på hur ni ska jobba mer med musik framöver?  

– Ja absolut. På senaste tiden har vi pratat mycket om hur vi kan få in livemusik på våra restauranger, i Texas är ju livemusiken ständigt närvarande. Det skulle vara väldigt fint att förbättra upplevelsen genom att lokala artister och musiker spelar i restaurangerna. Vi tittar också på möjligheterna att spela musik i högtalare på våra uteserveringar, för att komma ännu närmare känslan av en barbeque i amerikanska södern. Men det är lite knepigt, det kräver tillstånd av kommunerna och så. Sedan har vi också pratat om att dela våra spellistor på sociala medier för att sprida lite Texaskänsla. Och vi letar ju alltid efter nya låtar och nya artister som passar vårt koncept, att lägga till på spellistorna.