Meny

Nea om livet som artist: “Nu har jag makten över musiken”

Nea har i flera år varit verksam i musikbranschen som hitmakare till världsartister. För två år sen var det dags för henne att själv kliva ut på scenen. SAMI har pratat med popundret om genombrottet, att etablera sig som artist under pandemin och hur möjligheterna att leva på sin musik ser ut idag.

Det ligger så otroligt många timmar av slit bakom varenda låt. Att vi ska få en rättvis ersättning för det arbete vi lägger ner är otroligt viktigt.

Nea, vars riktiga namn är Linnea Södahl, slog igenom med dunder och brak när debutsingel “Some Say” kom hösten 2019. Men trots att låten var hennes första artistsläpp är Nea ingen nykomling i musikbranschen. Som låtskrivare är hon en av hjärnorna bakom Zara Larssons megahit “Lush Life” och hon har skrivit låtar för artister som Tove Styrke, SHY Martin och Axwell. Att prova på livet som artist var inget hon hade tänkt på – tills hon en dag spelade upp en nyskriven låt för skivbolaget Sony.

 

– Jag hade skrivit “Some Say” som bland annat artisterna Camila Cabello och Anne-Marie var intresserade av att spela in. Men ingenting hände, så jag spelade den för en A&R på Sony för att se om han hade något förslag på en artist som skulle vilja ha låten. Men istället sa han att han ville signa mig och att jag borde släppa den själv, säger Nea.

Frihet att framföra sina egna låtar

Det var ingen självklarhet för Nea att pröva vingarna som artist, men fjärilarna i magen infann sig direkt och redan dagen därpå var beslutet taget. Låten släpptes och klättrade snabbt på listorna. Till slut var “Some Say” en av de mest spelade låtarna på europeisk radio.

 

– Det var helt galet. Det är så stor skillnad på att stå i bakgrunden som låtskrivare och i centrum som artist. Jag fick så mycket kärlek, men samtidigt blev pressen på att leverera nästa låt större och mer brutal när det slog så stort, så snabbt.

 

Efter sju år som låtskrivare kände Nea, trots pressen, en frihet i att få prova på artisteriet. Det gav en nytändning och en stor dos inspiration:

 

– Det jag alltid har gillat med att vara låtskrivare är att man får skapa musiken. Men allt står och faller på vad någon annan tycker är bra. Nu får jag plötsligt ha makten över musiken. Från att låten skrivs ända fram till ett släpp är det jag som bestämmer. Som låtskrivare måste du någon gång lämna ifrån dig ditt verk. Det behöver jag inte göra som artist, det kan vara hundra procent min vision, säger hon.

Lyssna på Nea här:

 

 

Att slå igenom mitt i en pandemi

Som nyetablerad artist åker man ofta land och rike runt för att spela på festivaler, gästa tv-program och träffa sin växande skara fans. Så blev det inte för Nea. Pandemin kom och satte käppar i hjulen. Men nu när restriktionerna lyfts är det äntligen dags för henne att börja bygga på sitt artisteri även utanför studion.

 

Hur känns det att få spela live snart efter så lång väntan?

– Det ska bli så spännande! Jag är en studioråtta i själen så att ställa sig på scen är inte självklart för mig, men under pandemin har jag fått tid att vänja mig så mycket vid tanken att det känns peppigt! Jag har redan tre spelningar i Sverige under våren som jag bara vill slänga mig ut på.

 

“Inte lätt för artister att överleva alla gånger”

Medan liveindustrin har legat nere har ersättningar för spelad musik fått större betydelse för många artister och musiker. Men enligt Nea är kunskapen om organisationer som SAMI fortfarande låg i artistkretsar.

 

– Min uppfattning är att den kreativa sidan av branschen inte har så bra koll på organisationer som SAMI. Den kunskapen verkar finnas mer hos skivbolagen och förlagen. Men i och med att jag börjat som artist känner jag att jag lär mig mer och mer för varje år, säger hon.

 

Tidigare har Nea fått någon enstaka utbetalning från SAMI när hon medverkat som bakgrundssångare. Då tänkte hon inte så mycket på organisationen bakom pengarna. Det är först nu när hon dragit igång sin karriär som artist som hon insett vikten av organisationer som SAMI.

 

– Vi artister lägger ner så mycket tid och kraft på att spela in låtarna, göra bra musik och bygga upp ett bra artisteri. Det ligger så otroligt många timmar av slit bakom varenda låt. Att vi ska få en rättvis ersättning för det arbete vi lägger ner är otroligt viktigt. Det är inte så lätt för artister att överleva alla gånger. Att vi får de här utbetalningarna gör verkligen så stor skillnad.

 

Hur ser möjligheterna att försörja sig ut som artist respektive låtskrivare?

– Det är mycket bättre betalt om man är artist och masterägare. Det är så otroligt stor skillnad mot att endast arbeta som låtskrivare. Det har jag vetat hela tiden, men det blir verkligen svart på vitt när man får två utbetalningar och den ena är tio gånger större. Samtidigt behöver man komma ihåg hur lite pengar vi kreatörer får från streaming. Man behöver väldigt stora låtar för att kunna överleva. Därför är det viktigt att det finns organisationer som SAMI som ser till att vi får betalt och som värnar om våra rättigheter. Det känns tryggt att ha dem i ryggen.