Meny

”Administrativa verksamheter kommer aldrig att vara intressanta av sig själva”

Nisj – eller Nils Svennem Lundberg – är väl ungefär så etablerad som en producent kan bli. Producent till svenska hiphopstorheter som Silvana Imam, Erik Lundin och Adam Tensta.

Trots det – eller kanske just därför – är rättighetsfrågor och SAMI något han kan prata länge om. Och han gör det med övertygelse.

”SAMI finns till för att skydda rättigheterna för alla som bidrar till låten”

– Häromdagen var det några unga artister som sitter i samma lokal som jag som frågade mig vad SAMI var för något. Jag svarade att SAMI finns till för att skydda rättigheterna för alla som inte har ett upphovsrättsligt intresse. De kanske bara har spelat med på någon låt. Kanske bara har lagt en kör. Alla som bidrar till låten, säger han medan han slukar en sen frukost på ett café i Hornstull i Stockholm.

Han fortsätter:
– I grunden finns det bara två stora organisationer som måste stå på vår sida: SAMI och Stim. Det finns stora skivbolag och stora varumärken – de måste inte nödvändigtvis ha en musikskapares bästa i åtanke när dom arbetar. Men det har vi rätt att kräva av organisationer som SAMI och Stim. Det är väldigt viktigt att veta som ung artist vem som är på ens sida och vem som – förmodligen – inte är det.

”Det är ju mer än pengar: rättigheterna att äga sin konst, rättigheten för dig som konstnär och värdet av konst. Allt det är värt att försvara. ”

 

Känner igen sig
Han känner igen sig i okunskapen man som ung artist och musiker har om organisationer som SAMI. Han var själv likadan, men efter ett möte med SAMI insåg han hur viktigt det är att vara medveten.

– För mig föll polletten ner efter att jag hade producerat en hel skiva. Jag hade haft folk inne i olika inspelningar och jag insåg att någon måste anmäla de här listorna. I början av ens karriär är det ju vanligt att man engagerar människor som kommer in för att vara schyssta eller för att det är kul, men utan att ta betalt. Då är ju SAMI-listorna deras enda chans till ersättning.

Just det faktum att man kan locka med eventuella pengar är ju det som väcker de allra flestas uppmärksamhet. Vilket både är bra och dåligt, menar Nils Svennem Lundberg. Han själv var inget undantag.

Kommer aldrig bli intressant
– Det är lite tråkigt att det är så, det vore bra om fler människor intresserade sig av varför SAMI finns. Det är ju mer än pengar: rättigheterna att äga sin konst, rättigheten för dig som konstnär och värdet av konst. Allt det är värt att försvara. Men det är klart att man hajar till om man plötsligt inser att det finns trettiotusen kronor att hämta.

 

Vad tycker du att SAMI borde göra för att unga musiker och artister ska bli mer medvetna?

– Kanske hålla koll på alla nya initiativ som dras igång för unga musiker. Komma dit och informera om SAMI på ett sätt som går att relatera till. Jag tror också man måste inse att administrativa verksamheter aldrig kommer att bli intressanta av sig själva. Särskilt inte för sanna kreatörer. Man måste göra det intressant. En metafor, en bild, ett sammanhang – vad som helst.

Och nu då – vad händer i ditt liv? 

– Jag håller på med ett eget album under min pseudonym Nisj. Sen jobbar jag bland annat med ett nytt Erik Lundin-album, och med en rappare som heter Jelassi. I februari kommer ett nytt album med Silvana som jag producerat.

Du har fullt upp med andra o …

– Och så ska jag göra musik till min första film också. Det är en briljant regissör som heter Rojda Sekersöz som debuterade med ”Dröm vidare” för lite mer än ett år sedan. Hon ska regissera Jonas Gardells ”En komikers uppväxt”. Jag har drömt om att göra filmmusik länge, så det känns skitkul.

… så hur låter 70-tals Nisj? 

– Rojda har varit tydlig med att det inte alls behöver vara ett soundtrack som osar sjuttiotal. Till exempel av den anledningen att hon vill sätta historien i en modern kontext, och då är ju musik väldigt effektivt