Meny

”Nordiskt, inkluderande och lekfullt”

Randiga toppluvor, mjuka fina bebiskläder, ordentliga vantar och tjusiga kläder till barnkalaset. Polarn O. Pyret är en svensk institution – som ser det som en självklarhet att välja skyddad musik i sina butiker.

Anneli Lindholm

Att handla kläder med små barn kan vara en … utmaning. Det vet alla småbarnsföräldrar som försökt få en grinig treåring att prova en tröja samtidigt som femåringen bryter ihop för att hen inte fick köpa exakt vad som helst på leksaksaffären vägg i vägg.

Polarn O. Pyret är väl rustat för dylika situationer. Först och främst med leksaker och tågbanor som avledande manöver. Men också med musik.

För tänk dig ovanstående situation med repetitiv, skränig barnmusik på hög volym. Jämför sedan med en lindrande, sval och behaglig musik i bakgrunden.

Anneli Lindholm är ansvarig för butikskoncept på Polarn O. Pyret. Det är, bland annat, hennes jobb att välja rätt musik till butikerna.

– Vi vill att musiken vi spelar i våra butiker skall spegla vårt varumärke. Att skapa en nordisk, inkluderande och lekfull känsla utan att för den saken bli barnsligt, det skall passa alla våra kunder från 0-99 år. Musiken skall skapa igenkänning och tydlighet. Musiken skall finnas i butiken men för den sakens skull inte ta över, säger hon.

En annan aspekt av musik i butik är hur den påverkar de anställda. Kunderna är naturligtvis en butiks självklara fokus, men de som står i butiken hör musiken hela dagen.

– Vi vet att det är otroligt viktigt för arbetsmiljön att de anställda trivs med musiken, att den förnyas och inte blir enformig och upprepande. Det skapar en bättre arbetsmiljö och välmående hos de anställda.

 

Enligt en studie som Handelsanställdas förbund gjorde nyligen, upplever anställda i butik det som allra mest negativt om VD:n väljer musiken. Medbestämmande är viktigt för arbetsmiljön – och det gäller inte minst musiken.

– Det är viktigt för oss att lyssna på våra medarbetare som vistas i musiken hela dagarna. Vi tar till oss av deras feedback för att kunna göra förändringar som gynnar både personal och kunder. Men i slutänden är det ändå ett väl utarbetat musikkoncept vi har i butikerna som skall knyta ihop hela konceptet, säger Anneli Lindholm.

Jag vet att ni funderade på att använda er av så kallad friköpt musik – vad var det som fick er att välja SAMI:s och Stims skyddade musik istället?

– Vi valde att ha med friköpt musik i vår upphandling för att kunna väga för- och nackdelar och på så sätt vara säkra på att vi fattade rätt beslut. I slutänden var det inte svårt, att välja licenserad musik blev en självklarhet.

Ni utvecklar ert koncept just nu, kan du berätta mer om vad ni tittar på mer specifikt?

– Vi ville skapa ett rum och en värld värd att besöka. Att få en sömlös upplevelse för kunden som alltid skall känna igen Polarn O. Pyret oavsett om man besöker den fysiska butiken eller e-handeln. Vi är nu klara med vår konceptutveckling där vi sett över hela butiksinredningen och även varuplaceringen. Vi har under 2018 fram till idag öppnat cirka 20 butiker med vårt nya koncept över hela norden. I början på november hade vi även äran att få motta ett pris som ”Årets Inredningskoncept” på Habit modegalan.

Vilken roll spelar musiken i den utvecklingen?  

– Nu när upphandlingen av musiken är klar är det dags för oss att ta det sista steget och skapa en ny identitet i musiken som ligger i linje med vart Polarn O. Pyret står idag. Helt enkelt ”The final touch”. Ingen detalj är för liten för att vara viktig för oss!