Meny

På Haymarket är det alltid tjugotal

Att återskapa tjugotalet är naturligtvis omöjligt utan musik. På Haymarket by Scandic i centrala Stockholm har man gått grundligt tillväga.
– Jag skulle tro att jag lägger fem, tio timmar i veckan på vår musik, säger Daniel Hermansson, Food & Beverage Manager på Haymarket.

Haymarket

Öppnade 2016
Ligger i det före detta PUB-huset på Hötorget i Stockholm
Hotellet har
• 405 rum
• 16 sviter
• en restaurang
• en cocktailbar
• ett café

Daniel Hermansson bär en brun, tredelad tweedkostym, har välansat, kort hår och sitter i en oxblodsfärgad skinnsoffa i en av Haymarkets restauranger. Här råder tjugotalet. Inredningen är tidstypisk, personalen bär kläder inspirerade av tjugotalets snitt. Ur högtalarna strömmar handplockad musik.

Tjugotalet är för de flesta cigarettmunstycken, dekadens i Berlin, kalla romdrinkar under fläktarna i Havanna, tangorabatter, korta klänningar, hattar och glada fester.

Men tjugotalet var också den nya farliga jazzen. Musiken som spred sig som en löpeld över världen, och som fick folk att ömsom förfasas, ömsom dras med i rytmer och harmonier de aldrig hört förut. På Haymarket är den vald med omsorg, och fyller alla restauranger och barer med ett distingerat sorl.

– Det var väldigt kittlande att starta en så stor verksamhet som Haymarket där vi skulle skapa en modern verksamhet influerat av tjugotalet. Vi satt och funderade mycket över hur hårt vi verkligen vågade gå med det senare. Men ju mer vi grottade ner oss i böcker och historia, desto mer insåg vi att det här var ju helt perfekt, säger Daniel Hermansson.

Som Food and Beverage Manager på Haymarket är det hans uppgift att sätta rätt prägel på alla publika ytor i hotellet. Restauranger, barer, kaféet, konferenser och lobbyn. Mycket av stämningen sitter redan i huset, det gamla PUB-huset, ett varuhus som sålde mode och accessoarer till stockholmarna i nästan nittio år.

– Vi ville verkligen hedra det gamla PUB-huset för att skapa en helhet att bygga vidare på. Mycket av arkitekturen här är från gamla originalfoton som vi tagit fram.


En gång i tiden…
Haymarket är så mycket mer än ett hotell – det är en destination i sig. En blandning av hotellklassiker och pulserande mötesplats möter dig i byggnaden från 1920, där framåtblickande design blandas med art deco.

Just musiken fyller en oerhört viktig funktion när det gäller att bygga tjugotalsatmosfären, berättar Daniel Hermansson.

– Det är mycket jazz, swing och storband, ibland lyfter vi in gammal ragtime. Vi försöker jobba med all naturlig musik från den tiden, hur det lät på storhotellen på den tiden. Sen tittar vi på Europa generellt – vad hände i Paris och London under den här tiden?

Men det var också en tid av begynnande globalisering. För första gången kunde man (eller i alla fall de som hade råd) resa till så avlägsna ställen som USA eller Kuba.

– Så vi lyfter in lite karibiska rytmer också– speciellt när det gäller liveframträdanden., säger Daniel Hermansson.

Försäljning +41%

Försäljningen på genomsnittsnotan ökar med 41% på restauranger som spelar stämningsfull musik.

För att klara av att musiksätta ett helt hotell med två restauranger, en bar och lobby, har man tagit hjälp av företaget Music in Brands.

– Vi la fram ett case för dem vilket resulterade i en policy som helt enkelt säger att det ska vara musik från ”the good old days”. Dom har grävt rätt mycket i b-sidor och mer okända inspelningar, så det inte blir för mycket igenkänning. Det ska vara som att kliva in i den eran. Musiken ska bygga konceptet, men man ska inte sitta och sjunga med.

Det gäller även livemusiken som spelas. Haymarket har valt att inte köra regelrätta konserter, där publiken står och applåderar mellan låtarna. Och naturligtvis råder dresscode för musikerna. Inga urtvättade t-shirts eller trasiga jeans.

– Folk påverkas om man träffar rätt med musiken. Man blir lite mer glad i hatten och stannar för en cocktail till. Det såg vi väldigt tydligt när vi bestämde oss för att spela mer storbandsjazz och swing på kvällstid. De flesta skulle säkert inte vilja gå med på det. Men det handlar om hela stämningen: ”jag vet inte vad det är, men jag är väldigt sugen på en Margarita”.

Något annat än rättighetsskyddad musik har aldrig varit ett alternativ

Med en så specifik musikprofil som Haymarket, har det aldrig varit ett alternativ att hitta andra lösningar än rättighetsskyddad musik.

– Jag är väldigt glad för det upplägg vi har idag och jag skulle inte kunna se något annat egentligen. Vi har ju några av Sveriges främsta musiker som spelar här varje år, så det känns som en självklarhet att vi ska betala Stim och Sami. Jag kan inte se hur vi skulle kunna göra på något annat sätt.

Det är eftermiddag och restaurang Paul’s – ett amerikanskt brasserie med klassiska rätter som Steak Frites och en välsorterad lista av Martinis och champagnecocktails – ska snart öppna. Ett dovt sorl av jazz hörs i bakgrunden. Det är egentligen bara cigarettröken som saknas.