Meny

Stress: “Idag använder jag lärdomarna till att hjälpa andra”

Har man lyssnat på svensk hiphop de senaste 20 åren har man med största sannolikhet hört talas om producenten Stress. Can “Stress” Canatan har skapat musik med kända artister som Jireel, Rihanna och Jennifer Lopez. Men resan har inte alltid varit en dans på rosor. Nu berättar han för SAMI om hur han använder sina erfarenheter till att skapa bättre förutsättningar för dagens artister och musiker.

Can “Stress” Canatans väg till musiken har på många sätt varit självklar. Hans pappa var musiker och under barndomen i det då utsatta området Hagalund i Solna i Stockholm var musiken ständigt närvarande. De äldre hade ofta lokala hiphopfester där Can fick spela musik, och kommunens kultursatsningar i området gav unga artister möjligheten att spela in musik i vad som då var Stockholms enda allmänna musikstudio. När Can tänker tillbaka på den tiden minns han den varmt.

– Redan som liten älskade jag musiken. Jag brukade lyssna på alltifrån Kiss och Twisted Sister till syntmusik och Michael Jackson. När jag blev lite äldre hittade jag andra i Hagalund som också brann för musik, så jag startade ett kollektiv tillsammans med artisterna och barndomsvännerna Abidaz och Chapee.

Can fick smeknamnet “Stress” av musikkollektivet för att han alltid var den som var mest stressad inför DJ-gigen de gjorde tillsammans. När han sedan påbörjade resan som producent tog han med sig både namnet och andra lärdomar från DJ-tiden.

– DJ:andet lärde mig att skapa musik som folk faktiskt gillar. När man spelar skivor framför en varierad publik sju timmar i sträck lär man sig att vara anpassningsbar och snabbt läsa av publikens energinivå. Det har jag tagit med mig in i produktionen, både för mina egna låtar och när jag producerar musik för andra.

Redan som liten älskade jag musiken. Jag brukade lyssna på alltifrån Kiss och Twisted Sister till syntmusik och Michael Jackson.

Minstingen i stallet på andra sidan Atlanten

Can blev snabbt framgångsrik i Sverige, men hans stora dröm var att slå igenom på andra sidan Atlanten. Han skapade ständigt nya beats som han skickade till musikbolag och A&Rs i USA för att se om någon skulle vara intresserad av att samarbeta med honom. År 2003 gjorde Can sin första resa till USA där han fick möjligheten att producera låten “Call Me” för R&B-gruppen Pretty Rickys album “Bluestars”. Men det var först år 2012 som Cans stora dröm äntligen slog in, när han fick ett oväntat mail.

– Det var från J. Brown, medgrundare till Jay-Zs musikbolag Roc Nation. Jag trodde att det var spam, hur stor är chansen liksom? Men jag hade fel. Han sa att han ville signa mig och att jag skulle åka på en gång för att spela in musik med Rihanna.

Som signad producent hos ett av de största musikbolagen i världen fick Can möjligheten att skapa musik med artister som Jennifer Lopez och Rihanna. Men till hans besvikelse släpptes ingen av de låtarna han producerade då. Helt plötsligt var Can minstingen i stallet, och jobbade jämsides stjärnproducenterna Timbaland, DJ Khaled och The-Dream som också var signade till Roc Nation.

Stjärnornas producent började producera eget

Samtidigt som Can kämpade vidare med drömmen i USA, valde han även att börja producera musik för sig själv. Han har idag släppt tre egna album som heter Playlist, Playlist 2 och Playlist 3. På albumen finns låtar som gästas av några av Sveriges största artister, så som Einár, Dree Low, 1. Cuz och Jireel.

– Jag har gjort musik för många stora artister, så när det var dags för mig att släppa egen musik så visste jag redan vilka jag tyckte om att skapa med. Sen har jag även försökt att välja artister som är heta, men som också är villiga att skapa något utanför deras bekvämlighetszon.

Albumen kurerar han med hög precision och stor respekt för lyssnarnas upplevelse.

– Jag kommer från en tid där album betydde någonting. Idag är alla fokuserade på att skapa singlar. För mig är det viktigt att skapa en upplevelse och ett flyt i musiken, men också i innehållet och de känslor som skapas. Sen försöker jag alltid att lägga till en extra pryl i slutet av låtarna, det är där jag går loss. Ibland leker jag med djurläten, ibland använder jag burkar och kastruller som trummor. Jag gillar att skapa en känsla men också utmana publiken med överraskande element, det har jag med mig från min tid som DJ.

SAMI värnar om oss alla, till och med de som sällan syns och hamnar längst bak i musikkrediteringen.

Nya appen sammankopplar musikkreatörer med musikanvändare världen över

När Can ser tillbaka på sin resa inom musikbranschen minns han den som både stärkande, utmanande och kostsam. Längs vägen har han mött många svårigheter, men idag väljer han att se nyttan av dessa erfarenheter.

– Jag har haft en sjuk resa och en otroligt unik erfarenhet. Det har kostat mig massor i både pengar och energi, men idag kan jag använda de lärdomarna till att hjälpa andra artister och musiker att lättare navigera i en bransch som än idag är väldigt snårig.

Can har bland annat varit med och utvecklat appen VELV, som kopplar samman musikbolag, tv- och filmproduktioner och gamingföretag med musikkreatörer. Den är planerad att lanseras i början av 2023, och är ett digitalt sätt för bland annat artister och kreatörer att samarbeta med musikanvändare världen över.

– Inspirationen bakom appen kom från min egen känsla av vad jag länge har saknat i mitt yrke. Jag har över 20 års erfarenhet av pitchande till artister och förlag och har lagt enorma summor på att resa världen över för att bygga relationer till A&Rs och musikbolag. I min bransch går man till jobbet varje dag, oavsett om det är en helg eller högtid, utan några som helst garantier på att man kommer att få betalt. Därför har jag skapat den här appen, för att förvalta mina 20 år av arbetslivserfarenhet genom att göra det lättare för dagens kreatörer, oavsett om de bor i New York eller Norr-Moflo.

Lyssna på Stress på Spotify:

SAMI ger sammanhang och vägledning i branschen

Can gick med i SAMI tidigt i sin karriär, redan 2001. Det var tack vare hans dåvarande manager Patrick ”PO” Ohlsson, grundaren av SoBlue Music, som Can förstod vikten av att vara medlem.

– SAMI är ett sätt för mig att få betalt för mitt arbete. Det är en trygghet att vi artister och musiker har en organisation som tar hand om vårt medverkande på låtar, oavsett om man är ledsångare, gitarrist eller sjunger i bakgrunden. SAMI värnar om oss alla, till och med de som sällan syns och hamnar längst bak i musikkrediteringen.

Can minns tillbaka till en dialog i studion där han frågade en yngre artist om han var medlem i SAMI. “Jag har hört att de tar mycket”, svarade artisten. Can brast då ut i skratt och svarade: “Vadå tar? De ger!”.  Det var då han förstod att många yngre artister inte har så bra koll på sina rättigheter inom branschen.

– Många yngre artister idag har blivit inslängda i musikindustrin utan någon mentor eller manager som hjälper dem på vägen. Mötet mellan SAMI och nya artister behöver skapas, och det kommer inte ske i det formella. Yngre musikutövare idag behöver ett sammanhang och vägledning i branschen, det tror jag att SAMI kan ge dem.