Meny

”Vi vill skapa en känsla med hjälp av musik”

Hur låter Scorett? Du kanske inte omedelbart tänker på det, men går du in i en Scorett-butik, möts du av musik som är utvald med omsorg.
– Musiken är lika viktig som ljussättning eller skyltning, säger Susanne Hansson, produktansvarig på Scorett.

Vi jobbar med igenkänning, man ska känna igen låtarna som spelas

Scorettgruppen driver fler än 100 butiker över hela Sverige, under koncepten Scorett, Håkansson, Scorett Outlet och Ecco. Med så många varumärken blir det extra viktigt att tänka på butikernas profiler – och därmed också vilken musik som spelas i dem.

– I Scorett-butikerna är det snabbt, trendigt och det senaste. Det ska vara en hög modegrad. Håkansson-butikerna har en mognare målgrupp och vi anpassar musiken efter det. Där blir det mer klassiska hits. Vi jobbar med igenkänning, man ska känna igen låtarna som spelas. All musik läggs upp centralt, så alla butiker har samma musik för sitt koncept, säger Susanne Hansson.

Scorett lanserar i höst en skokollektion inspirerad av den högaktuella artisten Tove Styrke. Ledorden för kampanjen är rendy, edgy och female power.

Försäljning +32%

Den genomsnittliga försäljningen ökade med 31,7% när varumärkesanpassad bakgrundsmusik spelades istället för när icke-varumärkesanpassad bakgrundsmusik spelades i butik i en studie i samarbete mellan Handelshögskolan, Soundtrack Your Brand och GANT.
Johansson & Moradi, Hur låter ditt varumärke? Handelshögskolan i Stockholm 2015

Ny musik varje vecka
Det är inte bara butikernas profiler som vägs in i musikvalet. Årstid och tid på dagen är också viktiga faktorer – lugnare musik på morgonen och förmiddagen, lite snabbare på eftermiddagar, kvällar och helger.

– Vi byter regelbundet ut musiken varje vecka. Då tar vi hänsyn till årstid, säsong och vilka samarbeten vi har just för tillfället. Den senaste tiden har vi till exempel haft ett samarbete med Tove Styrke, och därför förekommer hennes låtar lite mer i butikerna. Ibland lägger vi in talade meddelanden från designers vi samarbetar med.

Just samarbeten med kända artister är en stor del av marknadsföringen för Scorett. Sofia Karlberg, Södra Station och Näääk har tidigare samarbetat med Scorett. Då blir musiken såklart extra viktig.

– Det är också en av anledningarna till att vi valt att arbeta med rättighetsskyddad musik. Utan det hade vi inte kunnat spela musik från de artister vi samarbetar med för tillfället.

Gynnar musik försäljningen?
– Ja, musiken påverkar absolut försäljningen. Först och främst vill vi skapa en känsla, göra hela upplevelsen mer personlig. Vi vill skapa en trevlig miljö. Jag vet att det får kunderna att trivas i butiken, och då stannar de längre i våra butiker. Att komma in i en helt tyst butik kan nästan vara lite obehagligt.

Varumärke +96%

Varumärken som använder musik som passar deras varumärkesprofiler har 96% större chans att bli ihågkomna an andra varumärken.
Dr Adrian C. North, Dr David J. Hargreaves, oberoende undersökning vid Leicester University

Omvälvande tid
Detaljhandeln genomgår just nu sin kanske mest omvälvande period någonsin. Kunderna överger mer och mer de fysiska butikerna och handlar på nätet. För en butikskedja som Scorett handlar det om att vara i ständig rörelse och tillmötesgå kundernas förändrade shoppingvanor.

– Vi pratar mycket om att förbättra e-handeln på många sätt, däribland musik och ljud. Om man ser på utvecklingen i sociala medier så ser det helt annorlunda ut idag jämfört med för bara två år sedan. Det är mycket mer rörligt material och ljud som förekommer i alla kanaler idag.

– Det är inte alltid du vill ha ljud när du går in på en e-handelssajt om du till exempel sitter på bussen. Man vill inte störa andra. Men det här är frågor som kommer att bli viktigare och viktigare för oss att titta närmare på.

Men att Scorett värdesätter den musik de har i sina butiker, det är i alla fall säkert.
– För oss handlar allt om att förmedla en känsla till våra kunder, och musik är en stor del av den känslan.

/Kalle Dixelius