Meny

Njut av musik

Musikens betydelse för människan är stor. Den är starkt sammanlänkad med våra känslor och påverkar våra beteenden. Att erbjuda rätt musik är en investering som leder till mätbara resultat – oavsett om det är i form av ökad försäljning eller nöjdare medarbetare.

När Sami genomförde undersökningen Marknadens Melodi redan 2015 visade det sig att svenskar rankar musik högre än sport, film och dagstidningar. Den är onekligen viktig för människor och därför även viktig för företag och organisationer.

Musiken kan bidra till att ge det där lilla extra under träningspasset eller lugna ner i stressade vardagsmiljöer. Rätt musik får medarbetare att trivas bättre, arbeta hårdare och vara mer effektiva. På samma sätt påverkar musiken kunders tempo och styr deras konsumtionsmönster.

Med musik i kassakön upplever kunderna att väntetiden känns kortare.

Välj rätt musik

Ditt musikval påverkar utfallet. Genom att anpassa musiken till ditt varumärke, kan den bidra till att skapa just den känslan och upplevelsen som du vill förmedla. Att spela fel slags musik som exempelvis är anonym och identitetslös, kan istället skrämma bort kunder och ge medarbetarna en sämre arbetsmiljö.

  • Butiker som spelar varumärkesanpassad musik ökar sin försäljning med över 30 procent*
  • Butiker som använder varumärkesanpassad musik har 96 procents större chans att bli ihågkomna**

Musikens tempo har betydelse

Lugn musik leder till att kunder rör sig långsammare och hinner plocka på sig fler varor. Musik med högre tempo leder till att kunder äter och dricker snabbare, vilket ökar omsättningen.

Musik påverkar konsumentens val

I en vinbutik visade en undersökning att fransk musik säljer mer franskt vin och att klassisk musik bidrar till att sälja betydligt dyrare flaskor jämfört med att spela popmusik.

Musik ökar försäljningen

I en vitvarubutik visade en undersökning att kunderna stannar 8 minuter längre och handlar för 910 kr mer om det spelas musik jämfört med om det är tyst.

Sami företräder premiumsegmentet

När du sluter musikavtal med Sami har du tillgång till välkänd musik från etablerade artister som dina kunder känner igen och det lilla smala som kan vara unikt för dig. Det är musik som har en tydlig avsändare och skapar tillhörighet. Det förstärker ditt varumärke och fördjupar dina kundrelationer.

Genom att tillhandahålla rättighetsskyddad musik, företräder Sami premiumsegmentet. Det ger tillgång till miljontals låtar från hela världen som enkelt kan anpassas efter din målgrupp, olika kampanjer och events, samt för olika tidpunkter och olika säsonger.

Sami har över 2,5 miljoner låtar registrerade.

Ett musikavtal med Sami bidrar även till det svenska musikundret och främjar morgondagens musikskapare. Sami är en förening utan vinstintresse. Vi arbetar enbart för att artister och musiker ska få betalt för sitt arbete.

Det finns många undersökningar som visar på musiken värde och bidrar till djupare insikter om hur man kan använda musiken på bästa sätt. Här hittar du ett par stycken:

*) Dr Adrian C. North, Dr David J. Hargreaves, oberoende undersökning vid Leicester University
**) Johansson & Moradi, Hur låter ditt varumärke? Handelshögskolan i Stockholm 2015