Meny

MUSIKANVÄNDARE

Spela rätt musik i din verksamhet och få nöjdare medarbetare. Skapa ett tydligare varumärke med en egen identitet och öka försäljningen. Teckna avtal i dag.

”Musiken har betydelse för smakupplevelsen.”

Kristoffer Stenqvist på Max

Spelar du musik för dina kunder?

När du spelar musik, radio eller tv offentligt i din verksamhet, måste du betala för det. Vi rekommenderar att du tecknar ett musikavtal.

Vill du veta mer?

Njut av musik

Rätt musik förstärker ditt varumärke, ökar din försäljning och bidrar till nöjdare kunder och medarbetare. Läs allt om musikens värde.

Hur mycket kostar det?

Priset baseras på lokalstorlek, antal besökare, öppettider och musikens betydelse. Kostnaden är avdragsgill. Läs mer om priser.

Vad säger lagstiftningen?

Du har rätt att spela musik i din verksamhet, men du är skyldig att ersätta artister och musiker för det. Läs mer om vad som står i lagen.

Redovisa

Din musikanvändning redovisas en eller två gånger per år, alternativt efter genomfört engångs-arrangemang. Läs mer och redovisa.

Vanliga frågorVisa alla frågor

Jag betalar redan till Stim

Sami representerar artisterna och musikerna som framför musiken. Stim representerar upphovsmännen som skriver text och musik. Därför måste den som spelar musik i sin verksamhet betala till båda organisationerna.

Även om Sami och Stim vore en organisation skulle kostnaden inte bli mindre för dig som musikanvändare, eftersom det är två olika rättigheter och rättighetshavarna har rätt till ersättning var för sig.

Jag betalar redan för radio och tv till Radiotjänst

Radio- och tv-licensen finansierar utbudet inom svensk public service. Det är alltså ingenting som artister eller musiker får del av. Om du har tv eller radio i din verksamhet måste du alltså även betala upphovsrättslig ersättning.

Vad menas med offentligt framförande?

Alla framföranden som inte sker inför helt slutna kretsar är offentliga. När musik spelas bland vänner och bekanta i ett slutet privat umgänge är framförandet inte offentligt. Läs mer här.

Kan jag teckna ett musikavtal för en kortare period?

Ja, du ska bara betala när du spelar musik. Om du endast erbjuder musik under en begränsad tidsperiod kan du teckna musikavtal med Sami för bara den delen av året. Du kanske till exempel vill spela julmusik. Då kan du teckna ett avtal som bara gäller för december. Ange bara vilken period som du vill att avtalet ska gälla, exempelvis 1-31 december. Teckna musikavtal här

 

Jag spelar bara Spotify och betalar för det. Måste jag ändå betala till Sami?

Ja. Musikavtalet med Sami tecknar du för att kunna spela upp musik offentligt. Det ingår inte i avtalet med Spotify.

Du vet väl att du behöver Spotifys avtal för företag om du vill använda deras tjänst i din verksamhet?

Kan jag spela Spotify om jag har musikavtal?

Ja, om du har rätt Spotifytjänst. Den vanliga Spotifytjänsten Premium är enligt användaravtalen bara tillåten att användas för privat bruk.

För att kunna streama musik från Spotify i sina lokaler utan att bryta mot Spotifys användarvillkor ska man därför teckna ett abonnemang för kommersiellt bruk.

Den som använder Spotify i sin affärslokal ska betala till Sami och Stim för det offentliga framförandet. Musik från Spotify går hos oss på Sami under den musikkälla som kallas fonogram (klass A), och kostnaden är densamma som när man spelar musik från till exempel cd.

Hur säger jag upp mitt musikavtal?

Mejla kund@sami.se eller ring 08-453 34 10. Uppsägningen gäller från ankomstdatum, om ingenting annat är avtalat. Ange gärna ditt organisationsnummer eller kundnummer när du hör av dig till oss. Du kan också använda vår blankett för att meddela förändringar i verksamheten.

Berätta gärna varför du säger upp avtalet, om du till exempel har sålt din verksamhet, stänger helt eller om du bara slutat spela musik. Om det gäller ett ägarbyte önskar vi gärna få veta vem som tar över verksamheten.

Vart går pengarna?

Sami är en ekonomisk förening utan eget vinstintresse. Pengarna som du betalar för att spela musik i din verksamhet går till de artister och musiker som har medverkat på låtarna och till vår administration. För många artister och musiker är den upphovsrättsliga ersättningen en mycket viktig del av inkomsten som gör det möjligt för dem att leva på sitt arbete.

När utländsk musik spelas i Sverige skickar vi pengarna vidare till de medverkande via våra systersällskap utomlands. På samma sätt skickas ersättningen till oss när svensk musik spelats utomlands, och vi betalar ut till våra artister och musiker.

Sami samarbetar med Ifpi Sverige som företräder producenterna. Det innebär att alla pengar som vi samlar in för offentligt framförande delas lika mellan oss. På samma sätt får Sami hälften av de pengar som Ifpi samlar in från radio och tv.

Nyheter

Kontakt

Våra telefontider är måndag-torsdag 10-16, fredag 10-13

Försäljning och Marknad
Telefon: 08-453 34 80
E-post: marknad@sami.se

Kontakta Försäljning och Marknad om du vill veta mer om fördelarna med att teckna musikavtal, veta vad det kostar eller om du har frågor angående din redovisning.

Ekonomi
Telefon: 08-453 34 10
E-post: kund@sami.se

Kontakta Ekonomiavdelningen om du vill göra ändringar i befintliga avtal, ändra adress eller har frågor angående din faktura.

Ha gärna ditt kund- och referensnummer till hands. Då går hjälpen snabbare!