Meny

Spelar du musik för dina kunder?

När du spelar musik, radio eller tv i din verksamhet måste du betala musikavgift. Inspelad musik skyddas av upphovsrättslagen och alla som spelar offentligt måste betala – allt från butiker, restauranger, gym och frisersalonger till nattklubbar, parkeringsgarage och djurparker.

Vill du veta mer?

Varför måste jag betala?

Enligt upphovsrättslagen har du har rätt att spela musik i din verksamhet. Men du är då också skyldig att betala ersättning till artister och musiker. Läs mer om varför du måste betala →

Vad kostar ett musikavtal?

Våra priserna baseras till exempel på hur stor lokal du har, antal besökare, och dina öppettider. Beräkna din musikavgift här →

Njut av musik

Rätt musik förstärker ditt varumärke, ökar din försäljning och bidrar till nöjdare kunder och medarbetare. Läs mer om musikens värde →

Redovisa din musikanvändning

Vissa branscher redovisar sin musikanvändning en eller två gånger per år, eller efter ett evenemang. Läs mer om hur och varför du redovisar →

Aktuellt

Uppdaterade avtalsvillkor för kunder

Mina Sidor för kunder

Tillfälligt musikavtal för livesändning

Vanliga frågor Visa alla frågor

Jag betalar redan till Stim

Eftersom SAMI och Stim företräder olika rättighetshavare måste du betala upphovsrättslig ersättning till båda organisationerna när du spelar musik i din verksamhet. SAMI företräder artisterna och musikerna som framför musiken. Stim företräder upphovsmännen som skriver texten och musiken.

Även om SAMI och Stim vore en gemensam organisation skulle kostnaden bli densamma, eftersom det är två olika grupper som båda har rätt till ersättning var för sig.

Jag spelar bara Spotify och betalar för det. Måste jag ändå betala till SAMI?

Kort sagt: ja. Om du använder Spotify i din verksamhet ska du även teckna ett musikavtal med oss och betala för det offentliga framförandet. Det ingår inte i ditt avtal med Spotify. Har du ett privat abonnemang hos Spotify ingår det inte heller att använda detta i din verksamhet, utan du behöver du ett företagsavtal. Du kan läsa mer på Soundtrack Your Brand

Vad menas med offentligt framförande?

Alla framföranden som inte sker inför helt slutna kretsar är offentliga. När musik spelas bland vänner och bekanta i ett slutet privat umgänge är framförandet inte offentligt. Läs mer om vad lagen säger här.

Varför måste jag betala?

Inspelad musik är skyddad enligt upphovsrättslagen och den som spelar musik, radio eller tv offentligt måste betala för det. Det gäller alla verksamheter – från butiker, restauranger, gym och frisersalonger till nattklubbar, parkeringsgarage och djurparker. Läs mer om vad lagen säger här.

Vart går pengarna?

SAMI är en ekonomisk förening utan eget vinstintresse. Pengarna som du betalar för att spela musik i din verksamhet går till de artister och musiker som har medverkat på låtarna, och en liten del till vår administration. För många artister och musiker är den upphovsrättsliga ersättningen en mycket viktig del av inkomsten som gör det möjligt för dem att leva på sitt arbete.

När utländsk musik spelas i Sverige skickar vi pengarna vidare till de medverkande via våra systersällskap utomlands. På samma sätt skickas ersättningen till oss när svensk musik spelats utomlands, och vi betalar ut pengarna till våra artister och musiker.

SAMI samarbetar med Ifpi Sverige som företräder musikbolagen. Det innebär att alla pengar som vi samlar in för offentligt framförande delas lika mellan oss. På samma sätt får SAMI hälften av de pengar som Ifpi samlar in från radio och tv.

Kan jag teckna ett musikavtal för en kortare period?

Ja, du ska bara betala när du spelar musik. Om du endast erbjuder musik under en begränsad tidsperiod kan du teckna musikavtal med SAMI för bara den delen av året. Du kanske till exempel vill spela julmusik. Då kan du teckna ett avtal som bara gäller för december. Ange bara vilken period som du vill att avtalet ska gälla, exempelvis 1-31 december. Teckna musikavtal här

 

Kan jag få e-faktura från SAMI?

SAMI kan tyvärr inte erbjuda e-faktura/elektronisk faktura i dagsläget. Vi jobbar på att kunna lösa detta i framtiden men just nu kan du välja mellan e-postfaktura (pdf) och pappersfaktura.

Hur säger jag upp mitt musikavtal?

Mejla kund@sami.se eller ring 08-453 34 10. Uppsägningen gäller från ankomstdatum, om ingenting annat är avtalat. Ha gärna ditt kundnummer eller organisationsnummer till hands när du hör av dig, så går hjälpen smidigare.

Vi vill gärna veta varför du säger upp avtalet, om du till exempel ska stänga ner din verksamhet, har sålt den eller om du bara har stängt av musiken. Om det gäller ett ägarbyte vill vi också gärna veta vem som tar över verksamheten.

Kontakt

Försäljning & Marknad

Nytt musikavtal, priser eller musikredovisning: 08-453 34 80 eller marknad@sami.se

Ekonomi

Ändra i befintligt avtal och frågor om din faktura: 08-453 34 10 eller kund@sami.se

Ha gärna ditt kund- eller referensnummer till hands, så går hjälpen smidigare!
Telefontider: Måndag-torsdag 10-16, fredag 10-13