Meny

”Trygghet i en utsatt bransch”

Årets julkortsillustratör är sångerskan och konstnären Paola Bruna. Snart dimper hennes julkort ner i våra medlemmars och kunders mejlboxar. Paola Bruna har tidigare varit sångerska i bland annat Moder Jords Massiva och är utbildad konstnär vid Konstfack i Stockholm. Hon har också varit programledare i Sveriges Radios numera nedlagda kanal Metropol mellan 2007 och 2011.

Hon beskriver själv kortet så här:
”Vinternatt och stjärnklart där snöflingor falla över gråslaskig jord. Fantasi och verklighet möts i sällskap av ett gäng frosty the snowmans. Kärlek och värme stiger upp ur guldskimrande arm där musiken strömmar ur och önskar eder alla en fröjdefull God Jul!”.

FEM SNABBA FRÅGOR TILL PAOLA BRUNA:
Vad har SAMI för betydelse för dig som artist?
Det är alltid en trygghet att känna att man har kunnigt folk att vända sig till i olika frågor i en utsatt bransch.

Hur skulle ditt artistliv sett ut utan SAMI?
Jag skulle känt mig utanför och ensam i ett hårt klimat.

Hur kommer SAMI:s verksamhet fram i ditt julkort?
Jag kikade på föregående års julkort ifrån SAMI:s andra artister och försökte tänka ut något helt nytt, såklart. Jag har använt mig av urklippta silkeshjärtan som symboliserar skörheten, målat på grafikpapper med akvarellfärg och försökt fånga alla nottyper som går. Urkraften och passionen till musiken stiger upp från handen, som vi alla utgår ifrån i musicerandet på ett eller annat sätt… Den gemenskapen är ett förhållande vi alla är knutna till.

Om Paola

  • Jobbar till vardags som ateljerista.
  • Fick en guldskiva efter hon medverkat på Teddybears skiva  ”Rock ’n’ Roll Highschool”.
  • Var grammisnominerad för skivan ”Stockcity girl” 2001 och vann även ZTVs pris för årets video för låten ”Above the candystore”.
  • Har blivit utsedd till Sveriges bäst klädda kvinna av magasinet Elle.

Hur firar du jul i år?
I mina gamla hemtrakter i Dalarna med snögubbebyggande och skidåkande.

Hur tycker du SAMI kan förbättra sin verksamhet för artister och musiker under 2019?
Genom att medvetandegöra ytterligare och nå ut i ännu fler kanaler med fler roliga event?