Meny

“Tystnad är inte vår grej”

På hotellrummet, vid poolen, i restaurangen – musiken finns med överallt när ESS Group skapar helhetsupplevelser för sina gäster. Vi har träffat Massi Esmaili, musikansvarig på ESS Group, för en pratstund om musikens betydelse för en riktigt bra hotellupplevelse.

Ljudet är otroligt välregisserat hos oss och vi satsar mycket på kvalitet och placering. Jag brukar säga att det inte spelar någon roll hur bra musiken är om ljudet inte håller.

ESS Group driver boutiquehotell och mötesplatser i Sverige och utomlands. Ett av hotellen, Steam Hotel, tilldelades Guldnoten år 2021 för sitt heltäckande musikkoncept. Strax därefter anställdes Massi Esmaili för att jobba med musiksättningen av hela företagsgruppen. Han menar att musiken alltid varit i fokus för ESS Group.

– Musiken är oerhört central för oss. Våra destinationer är en känslomässig helhetsupplevelse där vi jobbar med färger, dofter, service och musik för att skapa något extra bortom vardagen. Och vi vet att musiken har stor betydelse för hur våra gäster mår. Våra ambitioner har varit höga från dag ett – jättefint att det uppmärksammats med Guldnoten.

Vad skulle hända om det blev tyst hos er?

– Det skulle vara extremt obehagligt, skrattar Massi. Det händer ju sällan, men när det blir kortvarigt tyst, om något tekniskt har hänt, tar det inte många sekunder innan telefonen börjar ringa hos mig!

Massi har hela 400 spellistor igång som musiksätter ESS Groups olika verksamheter. Den röda tråden är soul och funk från olika decennier, med ett varmt epicentrum i Motown-eran.

Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg

Vad har gjort att ni valt just detta musikaliska fokus?

– Vi älskar Motown-soundet. Det är musik som går hem hos flera generationer, vilket ju är toppen då våra gäster såklart representerar olika åldrar. Sedan piffar vi upp urvalet med modernare musik från andra genrer beroende på zon; vid incheckningen spelas lugnare soul, vid poolen mer disco och lättare elektroniska upptempolåtar.

Hela gästupplevelsen är musiksatt från början till slut och musikmixen förändras beroende på tid på dygnet och plats. Det spelas musik i lobbyn, restaurangerna, spaavdelningen, i korridoren, vid poolen och på rummen. Det är i princip aldrig tyst. Massi skrattar och förtydligar:

– Tystnad är inte vår grej! Men självklart sänker vi volymen på vissa ställen på nätterna.

På de mer nischade hotellen används musiken för att boosta det konceptuella temat. Det innebär mer av Italodisco på Hotell Bellora som har italiensk prägel, och ordentligt med fransk disco, hiphop och jazz på Hotell Pigalle – ”vårt lilla Paris i Göteborg”, som Massi säger.

Musiken är för viktig för oss för att lämnas åt AI – den är ju organiskt integrerad i hur vi jobbar.

Hur går det till när ni tar fram nya musikaliska koncept?

Massi har musiksatt ESS Groups fyra senaste destinationer. Det börjar alltid med att varumärkesavdelningen tar fram en så kallad brand book. Han berättar:

– I den nya destinationens brand book har man formulerat en tydlig idé om hur platsen ska kännas – det är starten. Utifrån den sätter jag och mina kollegor samman ett slags första soundtrack. I takt med att idén utvecklas, till exempel med konceptfokus för restauranger eller spa, förfinar vi musiken. När alla är nöjda kurerar jag faktiska spellistor. Ibland behöver vi justera när allt är i gång, så att musiken verkligen fungerar som vi tänkt.

Ystad Saltsjöbad

Massi understryker dock att det inte räcker med bra musik och grymma låtar. Här gör många misstaget att tro att de är klara, menar han.

– Många glömmer bort det som faktiskt gör enorm skillnad – högtalarna! Volym och utrustning avgör verkligen hur bra slutresultatet blir. Ljudet är otroligt välregisserat hos oss och vi satsar mycket på kvalitet och placering. Jag brukar säga att det inte spelar någon roll hur bra musiken är om ljudet inte håller.

Har du några exempel på låtar ni ofta spelar, som kanske återkommer på flera destinationer?

– Absolut! svarar Massi och bläddrar i telefonen. George Bensons ”Give Me the Night” finns med på de flesta av mina 400 listor, liksom Carl Carltons ”She’s a Bad Mama Jama”. Riktigt bra låtar! Motown ligger som sagt väldigt varmt om våra hjärtan.

Hjortviken Country Club i Hindås

Delar ni musiken på andra sätt?

– Ja faktiskt! Om du ska bo på en viss destination kan det hända att du får en spellista på sms från oss innan. I första hand med viktig information såklart, men ibland skickar vi med en playlist som ger en försmak av hur det känns på plats.

Massi berättar vidare om hur musiken är integrerad i gästernas upplevelse. Många hotellrum har högtalare med blåtand så gästerna själva kan välja var de vill lyssna. På de nyare hotellen har man tagit bort tv:n från hotellrummen och istället lagt fram en slags “room service-meny” med musikval för olika aktiviteter, som springrundan, göra sig redo för middag eller hänga vid poolen.

Vad säger gäster och medarbetare?

– Oftast får vi väldigt positiv feedback. Kollegor frågar: ”Var hittar jag spellistorna?” och ”Kan vi skicka dem till gästerna?” Visst kan det ibland komma synpunkter – oftast på volymen – men överlag är det smooth sailing. Musik är ju som mat, det är en smaksak och allt passar inte alla.

Hur låter framtiden?

– Man kan alltid förbättra tajmingen. Vi kan bli ännu mer pricksäkra med vad gästerna får höra vid specifika platser och tider. Det är en hel vetenskap, och vi har bara börjat. Det finns AI-stöd som kan hjälpa, men det är nog mer för verksamheter som saknar tid eller kunskap. Musiken är för viktig för oss för att lämnas åt AI – den är ju organiskt integrerad i hur vi jobbar.

Text: Karin Beckérus