Meny

Hur kan vi hjälpa till?

Har du redan ett musikavtal kan du själv utföra dina ärenden om du loggar in på Mina Sidor
(Ha ditt kundnummer och e-postadress till hands om du vill skapa ett nytt konto.)

Du kan också få svar på de vanligaste frågorna här, eller skicka in ditt ärende till oss.

FOTO: Alain Pham

Kundservice

Skicka in ditt ärende till oss

  • Står på brev och fakturor från oss
  • Om du vill säga upp ditt musikavtal, ange även anledning till uppsägningen

Vanliga frågor Visa alla frågor

Varför måste jag betala?

Inspelad musik är skyddad enligt upphovsrättslagen och den som spelar musik, radio eller tv offentligt måste betala för det. Det gäller alla verksamheter – från butiker, restauranger, gym och frisersalonger till nattklubbar, parkeringsgarage och djurparker. Läs mer om vad lagen säger här →

Vad menas med offentligt framförande?

Alla framföranden som inte sker inför helt slutna kretsar är offentliga. När musik spelas bland vänner och bekanta i ett slutet privat umgänge är framförandet inte offentligt. Så när man spelar musik i till exempel restauranger, butiker, hotell, på gym eller arbetsplatser så är det offentligt framförande.

Hur vet ni vilken musik som spelats ute i butiker och på andra ställen?

För att veta vad som spelas gör vi regelbundet undersökningar om vilka musikkällor som används i butiker och liknande verksamheter. Det ger oss en tydlig riktning för var vi kan hämta kunskap om vilka låtar som spelats. Vi får också löpande rapporter från radio- och tv-stationerna om vilken musik som spelas där. Och i vissa fall kan vi även komplettera  med försäljnings- och användarstatistik från Ifpi Sverige och svenska bibliotek.

Vi kan alltså inte alltid att säga exakt vilken musik som spelats offentligt. Och även om alla som använder musik i sin verksamhet skulle rapportera varenda låt till oss, skulle det bli enorma mängder data att hantera och mycket mer arbete för både dig och oss. Därför har vi i stället ett kvalificerat sätt att beräkna vad som spelas för att hålla vår insamling hanterbar och kostnadseffektiv.

Vem ska betala?

Alla som spelar musik offentligt ska betala musikavgift till SAMI. Det gäller oavsett om du spelar via tv, radio, dator, skivspelare eller annan musikutrustning. Det är den som driver ett företag/ansvarar för en verksamhet som ansvarar för att betala musikavgiften.

Jag spelar bara Spotify och betalar för det. Måste jag ändå betala till SAMI?

Kort sagt: ja. Om du använder Spotify i din verksamhet ska du även teckna ett musikavtal med oss och betala för det offentliga framförandet. Det ingår inte i ditt avtal med Spotify. Har du ett privat abonnemang hos Spotify ingår det inte heller att använda detta i din verksamhet, utan du behöver du ett företagsavtal. Du kan läsa mer på Soundtrack Your Brand

Vad är det för skillnad på SAMI och Stim?

SAMI och Stim företräder olika rättighetshavare. När du spelar musik i din verksamhet måste du betala upphovsrättslig ersättning till båda organisationerna.

⋅ SAMI företräder artister och musiker – alltså de som spelar och sjunger på en låt.
⋅ Stim företräder musikskaparna som har skrivit text och musik till en låt.

Vart går pengarna?

SAMI är en ekonomisk förening utan eget vinstintresse. Pengarna som du betalar för att spela musik i din verksamhet går till de artister och musiker som har medverkat på låtarna, och en liten del till vår administration. För många artister och musiker är den upphovsrättsliga ersättningen en mycket viktig del av inkomsten som gör det möjligt för dem att leva på sitt arbete.

När utländsk musik spelas i Sverige skickar vi pengarna vidare till de medverkande via våra systersällskap utomlands. På samma sätt skickas ersättningen till oss när svensk musik spelats utomlands, och vi betalar ut pengarna till våra artister och musiker.

SAMI samarbetar med Ifpi Sverige som företräder musikbolagen. Det innebär att alla pengar som vi samlar in för offentligt framförande delas lika mellan oss. På samma sätt får SAMI hälften av de pengar som Ifpi samlar in från radio och tv.

Kan jag teckna ett musikavtal för en kortare period?

Ja, du ska bara betala när du spelar musik. Om du bara erbjuder musik under en begränsad tidsperiod kan du teckna musikavtal med SAMI för bara den delen av året. Du kanske till exempel vill spela julmusik. Då kan du teckna ett avtal som bara gäller för december. När du tecknar ditt musikavtal online kan du ange vilken period det gäller under ”Övrig information”, exempelvis 1-31 december. Läs mer om SAMI:s musikavtal →

 

Hur meddelar jag förändringar i musikavtalet?

Om du vill meddela adressändring eller förändrad musikanvändning, överlåtelse av verksamhet eller om du vill säga upp avtalet mejlar du till oss på kund@sami.se eller ring 08-453 34 10. Förändringar gäller från ankomstdatum eller den dag du kontaktar oss. Ange gärna ditt organisationsnummer eller kundnummer när du hör av dig till oss.

 

Vad händer om jag inte redovisar?

Din musikredovisning behövs för att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i musikavgift. Uppgifterna ligger till grund för din faktura och behövs för att din musikavgift ska bli rätt.

Den som struntar i att skicka in sin redovisning eller skickar in den efter sista svarsdagen får istället en schablonberäknad faktura som baseras på uppskattade uppgifter. Dessutom tillkommer en administrativ avgift om 500 kr (exklusive moms).

Vi behöver din redovisning även om ni inte har använt musik under perioden. Meddela på blanketten att du inte har använt musik.

Kan jag få e-faktura från SAMI?

SAMI kan tyvärr inte erbjuda e-faktura/elektronisk faktura i dagsläget. Vi jobbar på att kunna lösa detta i framtiden men just nu kan du välja mellan e-postfaktura (pdf) och pappersfaktura.

Hur säger jag upp mitt musikavtal?

Mejla kund@sami.se eller ring 08-453 34 10. Uppsägningen gäller från ankomstdatum, om ingenting annat är avtalat. Ha gärna ditt kundnummer eller organisationsnummer till hands när du hör av dig, så går hjälpen smidigare.

Vi vill gärna veta varför du säger upp avtalet, om du till exempel ska stänga ner din verksamhet, har sålt den eller om du bara har stängt av musiken. Om det gäller ett ägarbyte vill vi också gärna veta vem som tar över verksamheten.

Kontakt

Försäljning & Marknad

Nytt musikavtal, priser och redovisning: 08-453 34 80, marknad@sami.se

Ekonomi

Ändra i befintligt avtal och fakturafrågor: 08-453 34 10, kund@sami.se

Ha gärna ditt referens- eller kundnummer till hands, så går hjälpen smidigare!
Telefontider: Måndag-torsdag 10-16, fredag 10-13