Meny

Hur kan vi hjälpa till?

  • ● Teckna musikavtal, priser och redovisning: 08-453 34 80 eller marknad@sami.se
  • ● Ändra i befintligt avtal, ny adress eller frågor om faktura: 08-453 34 10 eller kund@sami.se

Vanliga frågor Visa alla frågor

Kan jag teckna ett musikavtal för en kortare period?

Ja, du ska bara betala när du spelar musik. Om du endast erbjuder musik under en begränsad tidsperiod kan du teckna musikavtal med SAMI för bara den delen av året. Du kanske till exempel vill spela julmusik. Då kan du teckna ett avtal som bara gäller för december. Ange bara vilken period som du vill att avtalet ska gälla, exempelvis 1-31 december. Teckna musikavtal här

 

Hur meddelar jag förändringar i musikavtalet?

Om du vill meddela adressändring eller förändrad musikanvändning kan du mejla oss på marknad@sami.se eller ringa 08-453 34 80. Förändringar gäller från ankomstdatum eller den dag du kontaktar oss. Ange gärna ditt organisationsnummer eller kundnummer när du hör av dig till oss. Du kan också använda vår blankett för att meddela förändringar i verksamheten.

 

Gäller det överlåtelse av verksamhet eller om du vill säga upp avtalet mejlar du till kund@sami.se eller ringer 08-453 34 10.

Kan jag få elektronisk faktura (e-faktura) från SAMI?

För närvarande kan SAMI inte erbjuda elektroniska fakturor (e-fakturor). SAMI arbetar med att kunna tillhandahålla e-faktura i framtiden men i dagsläget kan du välja mellan e-postfaktura (pdf-faktura) eller pappersfaktura.

Vad händer om jag inte redovisar?

Din musikredovisning behövs för att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala i musikavgift. Uppgifterna ligger till grund för din faktura och behövs för att din musikavgift ska bli rätt.

Den som struntar i att skicka in sin redovisning eller skickar in den efter sista svarsdagen får istället en schablonberäknad faktura som baseras på uppskattade uppgifter. Dessutom tillkommer en administrativ avgift om 500 kr (exklusive moms).

Vi behöver din redovisning även om ni inte har använt musik under perioden. Meddela på blanketten att du inte har använt musik.

Hur säger jag upp mitt musikavtal?

Mejla kund@sami.se eller ring 08-453 34 10. Uppsägningen gäller från ankomstdatum, om ingenting annat är avtalat. Ange gärna ditt organisationsnummer eller kundnummer när du hör av dig till oss. Du kan också använda vår blankett för att meddela förändringar i verksamheten.

Berätta gärna varför du säger upp avtalet, om du till exempel har sålt din verksamhet, stänger helt eller om du bara slutat spela musik. Om det gäller ett ägarbyte önskar vi gärna få veta vem som tar över verksamheten.

Hur vet ni vilken musik som spelats ute i butiker och på andra ställen?

SAMI gör kontinuerligt undersökningar på vilka musikkällor som används i butiker och liknande verksamheter. Det ger oss en indikation om vart vi ska inhämta kunskap om vilka låtar som spelats.

SAMI får därtill löpande rapporter från radio- och tv-stationerna om vilken musik som spelas där. Detta kompletteras i vissa fall även med försäljnings- och användarstatistik från Ifpi Sverige och de svenska biblioteken.

Det går inte alltid att fastställa exakt vilken musik som spelas offentligt, eftersom det varken vore hanterbart eller kostnadseffektivt att alla musikanvändare rapporterar den musik som använts i just deras verksamhet.

 

Jag spelar bara Spotify och betalar för det. Måste jag ändå betala till SAMI?

Ja. Musikavtalet med SAMI tecknar du för att kunna spela upp musik offentligt. Det ingår inte i avtalet med Spotify.

Du vet väl att du behöver Spotifys avtal för företag om du vill använda deras tjänst i din verksamhet?

Varför måste jag betala?

Inspelad musik är skyddad enligt upphovsrättslagen och den som spelar musik, radio eller tv offentligt måste betala för det. Det gäller alla verksamheter – från butiker, restauranger, gym och frisersalonger till nattklubbar, parkeringsgarage och djurparker. Läs mer om vad lagstiftningen säger här. 

Vad menas med offentligt framförande?

Alla framföranden som inte sker inför helt slutna kretsar är offentliga. När musik spelas bland vänner och bekanta i ett slutet privat umgänge är framförandet inte offentligt. Läs mer här.

Vem ska betala?

Den som spelar musik offentligt, oavsett om det görs via tv, radio, dator, skivspelare eller annan musikutrustning är skyldig att betala för användningen. Det är den som driver ett företag eller ansvarar för annan verksamhet som ska betala musikavgiften.

Vart går pengarna?

SAMI är en ekonomisk förening utan eget vinstintresse. Pengarna som du betalar för att spela musik i din verksamhet går till de artister och musiker som har medverkat på låtarna och till vår administration. För många artister och musiker är den upphovsrättsliga ersättningen en mycket viktig del av inkomsten som gör det möjligt för dem att leva på sitt arbete.

När utländsk musik spelas i Sverige skickar vi pengarna vidare till de medverkande via våra systersällskap utomlands. På samma sätt skickas ersättningen till oss när svensk musik spelats utomlands, och vi betalar ut till våra artister och musiker.

SAMI samarbetar med Ifpi Sverige som företräder producenterna. Det innebär att alla pengar som vi samlar in för offentligt framförande delas lika mellan oss. På samma sätt får SAMI hälften av de pengar som Ifpi samlar in från radio och tv.

Vad är skillnaden mellan SAMI och Stim?

Vi företräder olika rättighetshavare. SAMI företräder artister och musiker – utövarna som spelar och sjunger på en låt. Stim företräder musikskaparna som har skrivit text och musik. Upphovsrättslig ersättning måste betalas till båda organisationerna.

Maxa din musik

Skicka in din fråga

Numret står på din faktura