Meny

HÄMTA DINA PENGAR

En del av alla de pengar som SAMI samlar in varje år kan vi inte betala ut. Det kan vara så enkelt som att du som medverkat på en låt inte står med på SAMI-listan, inte har gått med i SAMI eller bara glömt att uppge ditt kontonummer. Har dina låtar spelats – då kan du ha pengar att hämta! Vi vill betala ut så mycket som möjligt av allt vi samlar in, så kolla att du gjort vad du kan för att vi ska kunna skicka pengarna vidare.

 

Så fick vi våra pengar

Beri lade till sina kontouppgifter

“När SAMI fick mina rätta kontouppgifter trillade det in 6 422 kronor på banken. Det var som att hitta en gammal jacka med bortglömda pengar i fickan!”
– BERI GERWISE, ARTIST

Ulf gick med i SAMI när hans låtar spelades utomlands

“Jag hade aldrig kunnat gissa att jag skulle bli poppis i Holland. Och dom 152 269 kronor jag fått från SAMI för att mina låtar har spelats där gör det såklart extra roligt.”
– ULF KARLSSON, MUSIKER

Joakim blev medlem i SAMI

”Det är ett mysterium att jag inte blev medlem i SAMI förrän förra året. Det var en rolig överraskning när jag fick in 40 784 kr på kontot för musiken som spelats.”
– JOAKIM AXLING, SOLOARTIST OCH GITARRIST

Svea reggade en SAMI-lista

“Jag fick 166 299 kronor av SAMI för att några av mina låtar spelades i Danmark förra året. Att inte vara medlem är som att tacka nej till lön för jobb man har gjort. Vem gör det?”
– SVEA, ARTIST

Det här behöver du göra

Gå med i SAMI

Registrera ALLA dina låtar

Rätt uppgifter på Mina Sidor

Fler heta tips

Hitta låtarna som det ligger pengar på

Alla låtar som genererat pengar men där det saknas någon information på SAMI-listan samlar vi på en särskild sida. Kolla in den här och se om du hittar någon av dina låtar! Gå till Saknade-listan

Hur funkar det utomlands?

När du har medverkat på en inspelning utomlands måste du själv se till att vi får underlag som bekräftar detta för att kunna samla in din ersättning. Det spelar ingen roll om du är huvudartist eller studiomusiker – om låten har spelats offentligt har du rätt till ersättning. Läs mer om utlandsersättning och se till att skicka in alla dina uppgifter.

Frågor & svar Visa alla frågor

Vad är SAMI-listan?

SAMI-listan är en förteckning över de personer som har varit med på en inspelning. Där framgår bland annat vilka roller alla på inspelningen har (det vill säga om man medverkat som till exempel musiker, dirigent eller soloartist).

Det är viktig information för oss eftersom din roll på inspelningen ligger till grund för din ersättning. När vi får in en SAMI-lista registrerar vi låtarna i vår databas. Spelas din musik sedan offentligt vet vi precis vilka låtar du har medverkat på och hur, och du kan få betalt för ditt arbete.

Fyll i en SAMI-lista här

Hur anmäler jag en låt som spelats in utomlands?

Om du har medverkat på en inspelning utomlands måste du själv se till att vi får underlag som bekräftar detta för att kunna samla in din ersättning. För att vi enkelt ska kunna hitta dina pengar, behöver vi så mycket information som möjligt om inspelningen. Fyll i vårt formulär för utlandsinspelning, ta en kopia av omslaget där det framgår vilka som medverkar, och skicka till medlemsservice@sami.se

Läs mer under Utlandsersättning.

Hur mycket pengar får jag när min låt spelas på radio?

Din ersättning beräknas utifrån flera faktorer som rollkoder, antal spelade minuter och den totala summan pengar SAMI samlat in under året. Vi kan alltså inte säga i förväg hur mycket pengar du kommer att få för din låt, eftersom det beror på hur mycket din låt har spelats och hur mycket pengar SAMI samlar in. Läs mer om rollkoder och fördelning

Hur vet ni vilken musik som spelats ute i butiker och på andra ställen?

SAMI gör kontinuerligt undersökningar på vilka musikkällor som används i butiker och liknande verksamheter. Det ger oss en indikation om vart vi ska inhämta kunskap om vilka låtar som spelats.

SAMI får därtill löpande rapporter från radio- och tv-stationerna om vilken musik som spelas där. Detta kompletteras i vissa fall även med försäljnings- och användarstatistik från Ifpi Sverige och de svenska biblioteken.

Det går inte alltid att fastställa exakt vilken musik som spelas offentligt, eftersom det varken vore hanterbart eller kostnadseffektivt att alla musikanvändare rapporterar den musik som använts i just deras verksamhet.

 

Får jag mer ersättning om jag spelat flera instrument?

Som musiker kan du få upp till två poäng om du spelat instrument från flera instrumentgrupper, är du gruppmedlem eller soloartist gör det ingen skillnad. Flera instrumentgrupper kan i vissa fall ge högre ersättning internationellt.

Vi har internationellt kommer överens om ett antal instrumentgrupper till exempel slagverk, sång eller sträng. Bas och gitarr är då samma grupp medan gitarr och sång är två olika.

Får man ersättning för livemusik?

SAMI samlar inte in ersättning för livemusik. Det gör Stim, så kontakta dem så hjälper de dig.

Om du är arrangör och har för avsikt att spela inspelad musik mellan liveakterna eller kanske i foajé, restaurang eller liknande, ska du teckna avtal för detta med oss. Kontakta Försäljning & Marknadskommunikation så hjälper de dig.

Försäljning & Marknadskommunikation: 08-453 34 80, marknad@sami.se

 

Vad är en rollkod?

De som medverkar på en inspelning har oftast olika funktion eller roll, som till exempel musiker, dirigent, soloartist. Varje sådan roll har en egen kod som anges på SAMI-listan. Beroende på vilken roll man haft på inspelningen får man sedan en viss poäng som är med och avgör vilken ersättning som slutligen ska betalas ut.

På SAMI-listan fylls varje medverkandes rollkod i för varje låt. En person kan bara ha en rollkod per låt. Läs mer om rollkoder här. 

Jag har kollat att allt är rätt ifyllt – varför får jag ändå inga pengar?

En förutsättning för att du ska få pengar för din musik är att dina låtar har spelats. Du behöver också komma upp i över 300 kronor för att SAMI ska göra en utbetalning. Här kan du läsa mer om hur fördelningen och ersättningen fungerar.

Kontakt

Frågor eller funderingar? Hör av dig till Medlemsservice – vi hjälper gärna till! Mejla medlemsservice@sami.se eller ring 08-453 34 37.