Gärdestadstipendiaten Theodor Krieg om sitt organiska och levande sound
I oktober i år tilldelades den 22-årige Theodor 2024 års Gärdestadstipendium för sin musikaliska bredd som sträcker sig från modern, melodisk pop till svensk vistradition. Vi ställde några frågor till Theodor i samband med stipendieutdelningen, och förstod snabbt hur det tidiga musikintresset och uppväxten banade väg för hans nutida musicerande.
Allra roligast är det när det känns som att låten skriver sig själv – när det känns självklart vart melodierna ska hamna och textraderna bara uppstår som av sig själva.
Theodor föddes i den lilla Närkingska bruksorten Garphyttan i ett hem fullt av musik. Med två äldre musikintresserade bröder, en släkt verksam inom folkmusik i Orsa och en språkfantast till mamma blev både tonerna, instrumenten och texten något som tidigt utforskades.
– Jag började spela fiol i ung ålder, och trots att det till en början lät som en ”sonat för stucken gris”, kom musiken snabbt att bli min bästis. Jag spelade trummor, piano och hade sången nära till hands. När jag sedan började skolan blev musiken ett tydligt tema; musikklass i grundskolan, musik-estet på gymnasiet och folkhögskolor med ensemble samt låtskrivarinriktning. Idag pluggar jag på Musikmakarna i Örnsköldsvik – en möjligheternas plats för den som drömmer om att ha musikskapande som yrke, säger Theodor.
Hur började ditt intresse för musik – minns du någon särskild stund eller person som inspirerade dig?
– Jag brukade skriva låtar och spela med mina två äldre bröder som barn, och de har hela vägen fortsatt vara stora förebilder inom både musiken och livet. Jag är också tacksam för den högkvalitativa barnmusik som spelades hemma – Electric Banana Band, Dan och Gullan Bornemark, och många fler jag vill tacka varje gång jag hittar på en ny melodi.
Utmaningarna med att jobba själv
Theodor beskriver sitt sound som organiskt och levande. Han använder många akustiska instrument, men motsätter sig inte att använda en synt lite här och där. Dessutom låter han rösten och texten ta plats i produktionen.
Vad betyder det för dig att både skriva, producera och sjunga din egen musik?
– Jag tycker alla delar är roliga, och jag gillar att ha en bild av hur hela processen fungerar. Allra roligast är det när det känns som att låten skriver sig själv – när det känns självklart vart melodierna ska hamna och textraderna bara uppstår som av sig själva.
Jag drömmer om att ha ett litet hus där jag kan snickra, måla och göra låtar.
Vad är det svåraste med att göra så många delar av din musik själv?
– I de flesta projekt jobbar jag tillsammans med andra låtskrivare och producenter vilket jag gillar då man inspireras av varandra. När det kommer till min egen musik däremot gör jag det mesta själv. Det är en väldigt annorlunda arbetsprocess ställt mot att jobba med andra. Det finns förstås fördelar och utmaningar både med att jobba själv och med andra kreatörer, men det svåraste med att skapa själv för mig är att det saknas yttre drivkraft eller press för att nöja mig och bli klar, ta rast eller komma i tid. Jag jobbar på det!
Har du några planer för hur du vill använda stipendiet?
– Mitt artisteri är inte lanserat ännu, och stipendiet kommer göra det möjligt för mig att ge ut högkvalitativ musik skapad med bra utrustning, paketerad med ett tilltalande och artistiskt visuellt uttryck. Kanske låter det luddigt, men jag kommer helt enkelt använda pengarna till kreativa verktyg och annat inom mitt artisteri.
Vad drömmer du om framöver – musikaliskt eller personligt?
– Jag drömmer om att ha ett litet hus där jag kan snickra, måla och göra låtar.
Vi önskar Theodor ett stort lycka till med musiken i framtiden! Är du en artist eller musiker som också vill söka ett stipendium? Här kan du läsa mer om våra olika stipendier →