Meny

Maxa dina internationella intäkter

Nyckeln till maximal ersättning från utlandet handlar om data. Ju mer vi vet om varje inspelning, desto bättre förutsättningar har vi att identifiera och matcha inspelningen mot andra länders spellistor. De uppgifter som du ger oss kan alltså göra stor skillnad för dina internationella ersättningar.

Här grottar vi ner oss i alla detaljer du kan behöva känna till och ja, det är mycket information. Men det kan vara mödan värt att läsa igenom och att kolla dina data. Om du gör din del maxar du möjligheterna för oss att hitta alla dina pengar.

När du är redo att sätta igång hittar du snabblänkar här:

 

 

FOTO: NASA

Därför är dina data avgörande

Reglerna för vilka inspelningar som ger ersättning skiljer sig åt i olika länder. De insamlande organisationerna har alla sina egna regler för hur ersättning fördelas mellan medverkande på en inspelning. För att vi ska kunna samla in så effektivt och så mycket som möjligt för din räkning är det därför viktigt att du ger oss så komplett och djupgående information som det bara går. Men det måste också vara korrekta data. Som till exempel vilken roll man haft på inspelningen. Vissa prestationer kanske ger mer ersättning i Sverige men ingen alls i andra länder, och det kan alltså vara direkt kontraproduktivt att välja en felaktig rollkod i tron att det ska ge mer pengar.

SAMI jobbar för att kunna samla in dina ersättningar över hela världen. Med 66 avtal i 53 länder är vi en av de organisationer som har flest aktiva utväxlingsavtal i världen. För att vara säkra på att vi får med alla dina ersättningar utbyter vi kontinuerligt information om vilka låtar som spelats i olika länder med de olika utländska organisationerna. Pengarna betalar vi igenom till dig utan några avdrag för kommission eller egna förvaltningsavgifter.

Så kolla dina data – sen gör vi resten!

Vilka data handlar det om?

Dina kontakt- och bankuppgifter

Den ena sortens data som vi pratar om handlar om dig själv. Det kan låta självklart, men du behöver se till att vi har aktuell, komplett och korrekt information om dig på Mina Sidor. Det gäller i synnerhet din e-post, andra kontaktuppgifter och bankuppgifter – så att vi kan få tag i dig och har någonstans att betala ut dina ersättningar.

Se också till att information om ditt medborgarskap, var du är stadigvarande bosatt och betalar skatt är korrekt. Om informationen finns på plats redan från början, går det både lättare och snabbare att hämta hem och betala igenom all ersättning du har rätt till.

Om din musik spelas i USA och du vill ha dina ersättningar utan att skatt dras i USA, ska du skicka in ett särskilt formulär till oss. Formuläret är giltigt i tre år och måste sedan förnyas. Läs mer och fyll i fomuläret här.

 

Din diskografi

Den andra typen av data gäller dina låtar och här handlar det om att se till att SAMI har all information om alla låtar som du medverkat på, i alla olika versioner. Det gäller för svenska inspelningar såväl som utländska.

Det är viktigt att du regelbundet kontrollerar din diskografi på Mina Sidor och att du kompletterar om någonting saknas. Hittar du inte din låt fyller du i en SAMI-lista för att anmäla din medverkan på låten.

Du behöver bara anmäla en inspelning en gång. När den är registrerad hos oss kommer den automatiskt att omfattas av SAMI:s matchning mot andra länders spellistor. Ju mer information du ger oss om din repertoar och hur du medverkat, desto lättare blir det för oss att samla in den ersättning du har rätt till när din musik spelas utomlands.

 

 

"Inte obligatoriskt" betyder inte oväsentligt

Även information som inte är obligatorisk kan vara avgörande när vi matchar din låt mot en spellista. Det gäller både för SAMI-listan och utlandsinspelningar. Så kolla att du gett oss all information som du har, så att vi har de bästa förutsättningarna att hitta dina pengar. Här listar vi några av de vanligaste sakerna man missar men som kan vara viktiga för identifiering och matchning:

  • Versionstitel – I vissa fall kan det vara svårt att identifiera olika versioner av samma låt bara utifrån låtens titel. Då hjälper det om vi vet att det är en ”radioedit” eller en ”albumversion”
  • ISRC-kod – Den unika kod som alla inspelningar förses med, ungefär som ett personnummer. Koden följer en internationell standard och gör att vi vet exakt vilken låt som spelats
  • Artistnamn/pseudonym – Kan vara avgörande för att identifiera dig om andra organisationer inte känner till ditt riktiga namn
  • Konstnärlig producent – Det är inte alla utländska organisationer som ersätter denna typ av medverkan, men om de gör det, kan det hända att organisationen kräver underlag som bekräftar att producentens insats kvalificerar sig för ersättning. Då kan du komma att behöva ett intyg från huvudartisten att du haft denna roll på inspelningen. Om du som producent även spelat ett instrument ska du sätta upp dig som Ljudande producent

 

 

  • Kompositör – Om du medverkat på en inspelning av ett klassiskt verk ska du ange kompositör, det underlättar för oss då det kan vara svårt att identifiera en inspelning enbart med hjälp av ensemblenamn och/eller titel/verk.
  • Låtlängd – Variation i låtlängd kan också vara ett sätt att identifiera en inspelning om det finns flera med samma titel och av samma artist
  • Ange alla instrument om du spelar fler än ett – i Sverige får du mer ersättning om du spelat instrument från flera instrumentgrupper. Även i vissa andra länder kan fler instrumentgrupper innebära att man får mer pengar. Observera att även sång räknas som ett instrument (”vocal”)
  • DIY-artist? Gör du allt själv ska du också se till att registrera dina låtar (mastrar) hos Ifpi. Dels har du som masterägare rätt till ersättning från Ifpi, och dels för att ersättningar från UK baseras på att skivbolaget har registrerat låten – om det inte är gjort får inte heller utövaren någon ersättning. Du ska också anmäla dina låtar till Stim om du skrivit dem själv.

 

 

 

Registrera utländska inspelningar

SAMI samlar in ersättning även när dina låtar spelats in utomlands eller släppts på utländsk label. Men det är inte säkert att den utländska organisationen vet om att du medverkat på en låt som gjorts där. Särskilt inte om du medverkat som bakgrundsmusiker. Därför är det extra viktigt att SAMI har underlag som bekräftar att du var med på inspelningen. Detta gäller oavsett om du varit med på plats eller skickat in ljudfiler, och oavsett om du medverkat som huvudartist eller studiomusiker.

Fyll i ett formulär för utlandsinspelning och skicka med kopia av omslaget eller intyg på din medverkan från huvudartist eller producent. Det är extra viktigt med något slags bevis vid  beställningsjobb av bakgrund, eftersom det inte alltid är klart vid inspelningen vad som kommer med i slutversionen. Skicka allt till medlem@sami.se så ordnar vi resten.

 

 

Regga alla dina låtar

För svensk ersättning…

En vanlig missuppfattning är att man bara behöver registrera låtar som man tror kommer att spelas i radio. SAMI:s fördelning baseras visserligen till stor del på vad som spelas i radio. Men den svenska fördelningen baseras även på andra källor, som rapportering från musikleverantörer, dj:s (alltså vad som spelas på nattklubbar) och bibliotek. Så om man skippar SAMI-listan för en låt som man inte tror kommer att spelas i radio så kan det ju hända att man har gissat rätt på den punkten, men om den spelas mycket på nattklubbar hade det ändå varit smart att ha den reggad hos SAMI. 

…och utländsk

I andra länder kan det variera vad man baserar fördelningen på. Ibland är det främst radio, ibland är det tv som är viktigast. Andra sällskap får spellistor från radio, tv, musikleverantörer, streamingtjänster etc. I Sverige får man inte pengar för musik i film, men det får man i vissa andra länder. I USA är det bara digitalradio som genererar ersättning, och där finns en enorm mängd kanaler som spelar udda genres. Om SAMI saknar information om en låt får vi inga träffar när vi matchar de utländska spellistorna mot vår repertoardatabas, och risken finns att ersättning som borde ha betalats till en SAMI-ansluten artist eller musiker blir kvar hos det utländska sällskapet.

Vanliga frågor Visa alla frågor

Hur anmäler jag en låt som spelats in utomlands?

Om du har medverkat på en inspelning utomlands måste du själv se till att vi får underlag som bekräftar detta för att kunna samla in din ersättning. För att vi enkelt ska kunna hitta dina pengar, behöver vi så mycket information som möjligt om inspelningen. Fyll i vårt formulär för utlandsinspelning, ta en kopia av omslaget där det framgår vilka som medverkar, och skicka alltihop till medlem@sami.se

Får jag mer ersättning om jag spelat flera instrument?

Som musiker kan du få upp till två poäng om du spelat instrument från flera instrumentgrupper, är du gruppmedlem eller soloartist gör det ingen skillnad. Flera instrumentgrupper kan i vissa fall ge högre ersättning internationellt.

Vi har internationellt kommer överens om ett antal instrumentgrupper till exempel slagverk, sång eller sträng. Bas och gitarr är då samma grupp medan gitarr och sång är två olika.

Vad är en ISRC-kod?

ISRC är en förkortning och står för International Standard Recording Code. En ISRC-kod är en unik kod som alla inspelningar ska förses med, ungefär som ett personnummer. I Sverige är det Ifpi som hanterar dessa koder.

Koden möjliggör identifieringen av låtar och en låt behåller alltid samma kod även om den återanvänds på till exempel en samlingsplatta. Spelas låten in på nytt räknas detta som en ny inspelning och får ett nytt ISRC-nummer.

ISRC-koden följer en internationell standard som består av tolv bokstäver och siffror i kombination. Koden består av tolv alfanumeriska tecken som identifierar:

Ursprungsland för rättighetshavare
Bolagskod
Inspelningsår
Inspelningsnummer och spåridentitet

Vad är en rollkod?

De som medverkar på en inspelning har oftast olika funktion eller roll, som till exempel musiker, dirigent, soloartist. Varje sådan roll har en egen kod som anges på SAMI-listan. Beroende på vilken roll man haft på inspelningen får man sedan en viss poäng som är med och avgör vilken ersättning som slutligen ska betalas ut.

På SAMI-listan fylls varje medverkandes rollkod i för varje låt. En person kan bara ha en rollkod per låt. Läs mer om rollkoder här. 

Vad är SAMI-listan?

SAMI-listan är en förteckning över de personer som har varit med på en inspelning. Där framgår bland annat vilka roller alla på inspelningen har (det vill säga om man medverkat som till exempel musiker, dirigent eller soloartist).

Det är viktig information för oss eftersom din roll på inspelningen ligger till grund för din ersättning. När vi får in en SAMI-lista registrerar vi låtarna i vår databas. Spelas din musik sedan offentligt vet vi precis vilka låtar du har medverkat på och hur, och du kan få betalt för ditt arbete.

Fyll i en SAMI-lista här

Jag har hittat ett fel på en inskickad SAMI-lista. Vad gör jag nu?

Hör av dig till oss på Medlemsservice och berätta vilken låt eller album det gäller och vad som blivit fel, så hjälper vi dig att rätta till det. Efter att SAMI-listan är inskickad kan du endast göra vissa tillägg, det gör du inne på din diskografi på Mina Sidor. Du kan lägga till fler medverkande på en låt, lägga till ISRC-kod eller låtlängd om dessa uppgifter saknas.

 

Jag har skickat in alla uppgifter, men låten finns ändå med på saknade-listan?

Eftersom vi för säkerhets skull hanterar listan över saknade låtar manuellt (det handlar ju om dina och andras pengar) kan det ibland dröja något innan inspelningen försvunnit från listan. Vi ber därför dig om lite extra tålamod. Du kan ändå se låten i din diskografi om du loggar in på Mina Sidor, detsamma gäller för alla som medverkade på låten.

Men, om du upptäcker att en låt finns med trots att du skickat in alla uppgifter för länge sedan, får du gärna höra av dig till oss. Det kan betyda att den ligger dubbelt i vårt system och det vill vi gärna justera. Din ersättning får du så klart ändå – men för oss det räcker det med en lista.

Behöver du hjälp?

Om du är osäker på hur du ska registrera din repertoar eller uppdatera din
information, kolla in filmen om SAMI-listan när du registrerar en ny lista.

Eller kontakta oss på Medlemsservice så hjälper vi dig.
Ring 08-453 34 37 eller mejla medlem@sami.se